*Nettavisen* Nyheter.

Ikke glem veiene

n n Ikeas planer om å utvide på Furuset har satt i gang diskusjon om mulige miljøkonsekvenser. Større varehus betyr også flere kjøpere. Flere kjøpere betyr også økt biltrafikk i området.
n n For å unngå alle misforståelser er det viktig å nevne her at utbygging av IKEA som med seg bærer et stort løft av idrettsanleggene er noe vi støtter fult og helt. Men så store planer som IKEA har, må gjennomføres parallelt med utbygging av veier i området.
n n Byråd Peter N. Myhre mener at IKEA sine byggeplaner fører ikke til noe økt trafikk i området. Vi må si oss uenig i denne påstanden fra byrådet. Det er vel ingen som investerer 700 millioner kroner bare for å utvide nåværende kapasiteter.
n n Blant utbyggingsplaner er det å bygge Norges største restaurant med plass til 600 mot dagens 400. Det i seg selv sier mye om forventninger fra IKEA sin side. De har tenkt å få inn flere kunder, det er helt klart. Alt annet ville vært dårlig økonomisk tankegang som. Noe slikt kan vi ikke forvente fra en verdensgigant.
n n Oslo kommune har tidligere vist at de er ikke klar til å bygge i takt med utviklingen av næringsområder. Alle som var innom Alnabru har sett og opplevd det. Det er mye av gleden ved å handle som faller bort når en sitter i en bilkø. Dessuten er
Alnabru-området blant landets mest forurensete områder. En bagatellisering av Ikeas utbyggingsplaner må ikke resultere i at det samme skjer med Furuset.
n n Samtidig er det viktig at mangelfullt veinett ikke IKEAs utbygging render ut i sanden sammen med Groruddalens nye idrettspark. Samarbeidet og avtalen mellom IKEAog idretten vil gi Groruddalen og Oslo et idrettsanlegg det offentlige ellers ville brukt lang tid på å finne midler til å bygge. Nå kan disse midlene i stedet gå til å sørge for et godt veinett rundt idrettens nye storstue. Det bør være på plass før kunder og idrettsfolk strømmer til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag