RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikke se, bare høre

Lei av at høyttalere og kabelspagetti dominerer stua? Mange velger nå å bygge lyden inn i veggen.

Lyd er usynlig. Hvorfor skal da et par høyttalere stjele gulvplass i boligen? Mange stiller seg dette spørsmålet. Design står høyt på ønskelistene hos folk, og nå har turen kommet til stereoanlegget. Vi ønsker oss skjulte anlegg, høyttalere i veggene og lyd i alle rom. Såkalte multirom.
Du slipper kabler, høyttalerne er usynlige, og du kontrollerer lyden der du er. Samtidig får du et fullverdig anlegg på kjøpet. Multirom er en ny trend i det norske markedet, sier Lasse Svendsen, redaktør i Lyd & Bilde.
I USA og Storbritannia har innebygde høyttalere og multirom vært populært i mange år. Av alle høyttalere produsenten Jamo selger i USA, er åtte av ti for innebygning. I Norge melder importører av multirom om mangedobling av salget.
Markedet er modent. Fra i høst vil vi satse hardt, med langt flere produkter i butikkene, sier Harald Haaland, markedssjef for Hifiklubben i Norge.
Hifiklubben satset på multirom allerede i 1997, men var for tidlig ute. Denne gang føler de seg sikre på at tidspunktet er riktig. Mange har allerede kjøpt flate tv-er, og ønsker å kvitte seg med store høyttalere.
Før var tv-en den store boksen som irriterte. Nå er høyttalere og kabler den største irritasjonsfaktoren for mange. Vi merker at kundene er mer interessert, sier Haaland.

Dyrt, men billigere

Multirom har eksistert i mange år, men var lenge forbeholdt de få. Ifølge bransjen får du i dag mer kvalitet for langt mindre penger.
Nå er det kommet systemer som er oppnåelige for vanlige lønnsmottagere, sier Harald Haaland i Hifiklubben.
Du kan fremdeles svi av en million kroner på de dyreste systemene. De aller færreste har verken lommebok eller vilje til en slik investering. Du kommer svært langt for en brøkdel av prisen. Hifiklubbens systemer starter på 25000 for lyd i fire rom.
Vi har fulgt med i markedet lenge, og opplever et prisfall på produktene. Før var produktene kostbare, og ofte av dårlig kvalitet. Nå har de useriøse aktørene forsvunnet fra markedet, mener Lasse Svendsen i Lyd & Bilde.
Innebygde høyttalere var lenge en bastard som hifi-interesserte hadde lite til overs for. Nå leverer de fleste kjente produsenter høyttalere for innebygning, og i alle prisklasser og kvalitetsnivåer.
Brant man seg på dårlige innebygde høyttalere for fem år siden, kan jeg trygt anbefale å prøve på nytt i dag, sier Svendsen.

WAF

Kanskje er det et tegn i tiden. Mens man i går imponerte med det største anlegget, handler det i dag om diskresjon. Stereoanlegget skal høres, ikke synes. På 90-tallet opererte britiske hifi-blader med en såkalt WAF-faktor, en egen testkategori hvor WAF sto for Wife Acceptance Factor. Nå går det konenes vei: Stereofreaken med verdens største anlegg og to cd-er i skuffen, er på vei ut. Stereo handler om god lyd, design og brukervennlighet. I tillegg lytter vi på en annen måte enn før.
Få har i dag tid til å sette seg ned mellom høyttalerne. Vi vil høre på musikk og radio der vi oppholder oss, sier Jon Stokke hos multiromsspesialisten Norwegian Custom Media Solution (NCMS).
Norge er langt framme på teknologi, men på multirom er vi slått av USA og Storbritannia, bemerker Stokke, som har 20 års erfaring med multirom.
Men nå viser alle salgstall av vi kommer etter.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere