RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ingen T-bane til Ahus med det første


Trafikkplanlegger Morten Stubberød i Ruter kunne ikke gi de beste utsikter for T-bane til A-hus.
Trafikkplanlegger Morten Stubberød i Ruter kunne ikke gi de beste utsikter for T-bane til A-hus. Foto: Foto: Arne Vidar Jenssen
For over 30 år siden var det snakk om T-bane til Ahus. Nå er det enda mer aktuelt for Groruddal-beboere. Men når kan den komme?

ELLINGSRUD: Det hadde et snaut femtitalls mennesker håpet å få svar på sist mandag da Ellingsrud velforening arrangert nærmiljøkonferanse med tittelen «Ahus - et kollektivt mareritt?»

Men de gikk nok hjem omtrent like uvitende som de har vært de siste 20-30 årene. For både Oslo-politikere, Akershus-politiker og Ruter hadde veldig vage informasjoner.

Stikkordene var som vanlig bevilgninger, prioriteringer og utredninger.

LES OGSÅ: Vil ha Oslo-takst til Ahus

Bjørn Engstrøm, nestleder i velforeningen presenterte Morten Stubberød som er trafikkplanlegger i Ruter.

Og langs panelbordet satt Oslo-politikerne Ingrid Baltzersen (R), byrådssekretær Tommy Skjervold (Frp), Ola Elvestuen (V) som er leder av byutviklingskomiteen, Andreas Hasle (Ap), Knut Rørli som er BU-leder i Alna bydel og Roger Akselsen (V) som sitter i Akershus fylkeskommune.

Nytt sykehus

For Groruddalen er A-hus nå beboernes sykehus, og hit skal både pasienter, besøkende og ansatte komme.

For disse er 401-bussen og bil de eneste alternativene for transport, men håpet har altså vært at det skulle bli en sammenheng mellom T-bane og sykehus.

Men om mange groruddøler har ventet lenge på T-banen videre østover over kommune- og fylkesgrensen, må de nok bare fortsatt vente.

Ruter-planleggeren kunne riktignok gledelig fortelle om pristakst-justeringer om et halvt års tid, men den slår ikke ut for de som skal fra Oslo til A-hus.

Når det gjelder baneforlengelsen, kunne han fortelle om utredninger, men stikkordet ble penger.

Det som for noen år siden var antydet å koste en del hundre millioner, beløper seg nå til 2,5 milliarder.

Og som det ble kommentert fra salen - hvor dyrt blir det når T-banen skal realiseres?

Prioriteringer

Men det er altså ikke bare at det blir dyrt å både bygge og drifte. Skal man få del i de store pengene, må sakene stå i prioritert kø. Og her ligger A-hus-linjen langt nede.

Riktignok kunne kommunepolitikerne slå seg på brystet og fortelle om hvor mye de har fått til i løpet av de siste ti årene. Men det hjelper ikke mye for de som er interessert i en baneforlengelse inn i Akershus.

Her skal det nemlig til en avtale med både Oslopakke 3, Akershus og Staten. Ingen kan klare banen alene.

Og en baneforlengelse inn i Lørenskog betyr også at det må være kundegrunnlag. Og det er det foreløpig ikke. A-hus-transport alene monner ikke, og selv om det er store boligbyggingsplaner i Akershus, tar de også tid.

Andre muligheter

Derfor ble det raskt klart for de fremmøtte at å vente på baneforlengelse, blir en tålmodighetsprøve. Derfor er det foreløpig egen bil og 401-bussen som er alternativene.

Ja, BU-lederen var faktisk også i tvil om utbygging av T-banen vil være noen god løsning for de som nå bruker Furusetbanen.

– Vi ser jo i dag hvordan det er når banen i morgenrushet kommer til Tveita. Da er det nesten ikke plass. Dette forholdet vil forflyttes til Furuset om de samme vognene skal ha med seg Lørenskog-befolkningen, sa han.

Et lyspunkt tilhørerne fikk med seg var at fra helgen vil 401-bussen kjøre innom Furuset T-bane. Da blir det i alle fall mulighet for en kollektivkombinasjon mellom buss og T-bane.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere