Intensivuke i kirsebærhaven

Line Verdal (m. ryggen til) instruerer skuespillerstaben etter gjennomkjøring av første akt.

Line Verdal (m. ryggen til) instruerer skuespillerstaben etter gjennomkjøring av første akt.

Elevene bak årets utgave av Kattateateret tilbringer gladelig storparten av ferien på skolen.

STOLTE SJEFER: Kristin Hillan (t.v) og Siri Børs-Lind på det godt bortgjemte "teaterloftet".

FØRSTE AKT: Peder Holman, som spiller forretningsmannen Lepakin.

KJØNNSROLLER, SA DU?: Teknikergruppa både består, og ledes av, jenter.

OFRER ALT: Skuespiller Bjørn Soma har fått seg ny sveis i anledning Kattateateret.

ULLEVÅLSVEIEN: Ingen får gå på scenen uten å ha foundation og solpudder på seg - dette gjelder også gutta!

Ja, vi er på sminkerommet på Katta, eller Oslo Katedralskole om du vil. Glem vinterferie, vi snakker intensivuke - det siste, store skippertaket før premieren av årets versjon av Kattateateret: Anton Tsjekhovs "Kirsebærhaven".

Det tar ikke lang tid for undertegnede å registrere elevenes engasjement, noe skuespiller Bjørn Soma er et godt eksempel på: i løpet av dagen har han blitt skamklipt av sminkegruppa (se bilde).

Hardt arbeid

At man har en intensivuke betyr slettes ikke at oppsetningen er et stykke hastverksarbeid. Regissørtassistent Ingrid Sunniva Holtar beskriver arbeidet med "Kirsebærhaven" som et langtidsprosjekt.

Produksjonsgruppa velges allerede før sommerferien, vi har auditions i september, og et par gjennomkjøringer før jul, forteller hun. Siden nyåret har vi hatt to øvinger i uken, frem til intensivuken.

Intensivuken er lagt til vinterferieuka, som betyr at elevene tilbringer langt mer tid på skolen i ferietiden, enn de gjør på ordinære hverdager. Her er det ingen tegn til ferieånd, må vite.

Sjefene setter i gang

Jo flere jeg snakker med, jo sikrere blir jeg: det er nettopp det harde arbeidet som er Kattateaterets sosiale suksessoppskrift.

Det kuleste med Kattateateret er det store elevengasjementet, og det sosiale miljøet som oppstår som følge av alt det harde arbeidet, bekrefter Siri Børs-Lind, en av de to elevene som kan smykke seg med teatersjeftittelen.

Teatersjefene er de som setter det hele i gang, forklarer teatersjef nummer to, Kristin Hilland:

Vi skaper jo en slags dominoeffekt; først ansetter vi en instruktør som velger stykket, som fører til at vi må finne egnede skuespillere og så videre, sier hun.

De forteller at de hadde "sykt mange søkere" til instrukturjobben. Line Verdal, kjent fra NRK-suksessen "Himmelblå", trakk det lengste strået.

Hun hadde den rette teaterånden, hun liker å å jobbe med ungdom og har forståelse for at man har skole også, sier Siri.

Hun har også gjort teater med katedralskolen i Stavanger to ganger tidligere, så hun visste godt hva dette gikk ut på, supplerer Kristin og legger til at hun ble ansatt som instruktør en god stund før Himmelblå kom på lufta.

PR-raid og plakataksjoner

Men uansett hvor hardt man jobber, og hvor godt resultatet blir, dukker ikke folk opp av seg selv. Dette tar salgs- og markedsføringsgruppa seg av.

Vi starter med et PR-raid, hvor vi møtes på skolen og går samlet til Egertorget, hvor vi deler ut flyers og boller til forbipasserende. Vi har også med store bannere og flammeblåsere for å vinne folks oppmerksomhet, forteller salgs- og markedføringssjef Maria Ryssdal Kraby.

En gruppe elever har også stormet sentrumsgatene på nattestid, og smelt opp plakater på alle mulige tenkelige steder. Slikt blir det forhåpentligvis besøk av.

Egen festgruppe

Det sosiale aspektet pleies også utenfor skolebygget, forteller Maria.

Vi har en egen festgruppe som har arrangert fester siden sommeren. Vi har både leid utesteder og holdt hjemmefester, forteller Maria.

Jeg overhørte at kostymegruppa har brukt 11.000 kroner. Tjener dere noe på billettinntektene også kanskje?


Nei, når vi arrangerer fester på utesteder er de beregnet til å gå i null, å leie et utested koster gjerne et sted mellom 10-16 000 kroner på hverdager, sier hun. Det er billettinntekter og sponsorer vi først og fremst tjener penger på.

I skrivende stund er det kun timer til premieren av "Kirsebærhaven". Stykket vil dog spilles i de kommende to ukene, med siste forestilling 7. mars. Billetter koster 120,- kroner stykket, og kan skaffes til veie ved å ringe: 41 07 87 97.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.