*Nettavisen* Nyheter.

Ja til tunnel på E6, Mosseveien får nei

Bygging av Manglerudtunnel og nedgradering av Mosseveien til lokalvei uten tunnel er foreslått i den reviderte avtalen for Oslopakke 3.

OSLO: Avtalen skal gjelde for perioden 2008-2027, og ble vedtatt torsdag av Akershus fylkeskommune og Oslo kommune. Ola Elvestuen (V) , Rune Gerhardsen (Ap) og Eirik Lae Solberg (Høyre) har undertegnet avtalen for Oslo.

TEMA: KOLLEKTIVTRANSPORT

Bystyret må si ja

For at den skal få gyldighet, må den godkjennes av bystyret i Oslo og Fylkestinget i Akershus Det skal etter planen skje i juni.

I følge den reviderte avtalen vil en ny Manglerudtunnel fra Abildsø til Teisen bli bygget i siste del av perioden, det vil si 2018-2023.

Manglerudtunnelen vil åpne for at deler av trafikken som i dag går på Mosseveien kan ledes inn på E6.

Dette muliggjør en nedgradering av Mosseveien til lokalvei uten tunnelløsning.

LES OGSÅ: Mer til kollektiv – bilistene må ta regningen

Øremerker bompenger

Det legges opp til egne finansieringsløsninger for blant annet Manglerudtunnelen.

Den foreslås delvis finansiert med egne bomsnitt, hvor pengene som kreves inn skal være øremerket til det spesifikke prosjektet.

I Nasjonal transportplan for 2014-2023 er det i tillegg foreslått statlige bidrag til store vegprosjekter som nettopp E6 Manglerudtunnelen.

Positiv BU-leder på Nordstrand

Arve Edvardsen, BU-leder i Bydel Nordstrand, sier han er veldig godt fornøyd med revisjonen av Oslopakke 3.

– Det er spesielt viktig for vår bydel av Manglerudtunnelen realiseres. Den skal også ivareta trafikk til og fra Svartdalstunnelen for god forbindelse mellom Bjørvika og E6. Det skal også etableres ekstra kollektivfelt på E6 mellom Ryen og Klemetsrud, sier Edvardsen.

– En nedgradering av dagens Mossevei til lokalvei, er et helt nødvendig grep for å redusere miljøbelastningene og sikre god adkomst til sjøen, sier lederen av bydelsutvalget.

Blandet mottagelse i Østensjø

BU-leder i Bydel Østensjø, Kristin Sandaker (Ap), er både fornøyd og skuffet.

– Jeg er fornøyd både med en kollektivandel på 60%, at det blir delvis lokk over E6 ved Furuset/Alna og selvfølgelig med Manglerudtunnel fra Teisen, med åpning for forbindelse mellom Alnaelva og Østensjøvannet og bærekraftig byutvikling rundt Bryn stasjon, sier Sandaker.

– Det er på tide og flott at proppen på E6 fra Europa og nordover forsvinner fra lokalmiljøet i vår bydel, sier Sandaker.

– At tunnelen ikke skal strekke seg til Skulleruddumpa er i midlertid en stor skuffelse, og er noe som må utredes særskilt før byggestart i 2018, fortsetter hun.

– Det betyr nemlig at støyen og lufta fortsatt vil ligge over/under tillatte grenseverdier sørover fra Abildsø, og vil ikke bidra til å løse den økende trafikkbelastningen på Abildsø og Skullerud. Bruddet i terrenget mellom Nordstrandsida og Østensjø vil også bli stående som et hinder for naturlig ferdsel mellom strøkene på hver side av E6, sier Sandaker.

LES OGSÅ: Østensjø bydelsutvalg kjemper for Manglerudtunnel

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.