RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jeep klatrer igjen

Jeep er nå det største amerikanske bilmerket i Norge, og aldri har det vært solgt så mange av den litt mytiske amerikaneren.

FRANKFURT: Det hele begynte under siste verdenskrig som et lett kjøretøy med fabelaktige terrengegenskaper. Siden fortsatte ikke bare Jeep som den ultimate firehjulstrekkeren, men selve navnet skrev seg inn i historien både som et ord og begrep. Mer enn 60 år senere troner Jeep, som en del av Chrysler-konsernet, på toppen som det mest solgte amerikanske bilmerket i Norge. Foran GM, Ford, Chrysler og Dodge.
Neste år skal vi selge 1000 Jeep i Norge, sier importørdirektør Jan Pettersen. Om så slår til utgjør Jeep, med hovedmodellene Patriot og Compass samt varebilen Commander, halvparten av et volum som fylles opp med Dodge og Chrysler.

Snudd på hodet

Situasjonen er snudd på hodet. I US-glansdagene midt i 1990-årene solgte Chrysler rundt 5000 biler i året. Merket var billig, og Chrysler Voyager var populær både som varebil og kombinert bil. Jeep hørte med blant eksklusivitetene. Så tok myndighetene nærmest livet av de amerikanske bilene ved den store avgiftsomleggingen i 1996, og salget sank som en stein. Tilbake var omtrent bare kommersielle kjøretøyer.

Bytter VW med Mercedes

Siden har amerikanerne kommet sakte tilbake.
Vi har en god stund solgt rundt 750 biler i året. I år ender vi på 1500 og regner med å runde 2000 neste år. Målet, som vi har fokusert en stund, er å stabilisere salget på 2500 til 3000 kjøretøyer i året, varebiler inkludert, fortsetter Jan Pettersen. At Mercedes har kvittet seg med Chrysler-konsernet ser Pettersen på som en opplagt fordel fordi man aldri klarte å hente ut en forespeilet synergi ved fusjonen i 1998. Nå settes fokus på å tjene penger. Men siden Mercedes beholdt en femdel av aksjene i Chrysler, fortsetter det tekniske samarbeidet. Dette fører blant annet til at VWs dieselmotorer fases ut og erstattes av Mercedes-motorer (220 CDI) fra 2010 årsmodell.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere