RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jernbaneproblemer

Den 14. d.m. var det stor debatt om jernbaneforholdene i NRK 1. Et par gode momenter ble ikke nevnt:

Hva koster alle disse forsinkelsene for samfunnet? Folk kommer for sent til arbeide, møter, eksamener og for henting av barn i barnehager og mye mer. I tillegg kommer alle lidelsene for pendlerne i kulda, kanskje med påfølgende sykdommer. Alt dette må da koste samfunnet utrolig meget. Nasjonaløkonomisk må det lønne seg å investere betydelige beløp for å få til en oppegående jernbane uten forsinkelser.

Når det gjelder dobbeltspor til Halden, Skien og Hamar hadde ikke panelet annet enn ord, ord, ord som Jan Erik Vold ganske riktig formulerte det. Enger skyldte på mangel på kompetente medarbeidere! Hvorfor ikke henvende seg til entreprenører ute i verden for å få hjelp til både prosjektering og anlegg. Det ville antakelig koste noen milliarder, men penger har vi da virkelig nok av. Våre neste generasjoner som skal nyte godt av pensjonsfondet ville vel være bedre tjent med at vi benytter en brøkdel av fondets inntekter til en fullt utbygget og fullverdig jernbane istedenfor å måtte leve med dagens elendighet. Gardermobanen ble bygget på 6 år og kostet ca 7 mrd. kroner. Med tilstrekkelig penger og gjerne utenlandske entreprenører og arbeidskraft burde dobbeltspor til Skien, Halden og Hamar kunne realiseres på 10 år. Det vi trenger er kreative politikere med initiativ og evne til å ta en beslutning!



Reidar A. Berg

Leder i Frp seniorgruppe Ullern

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere