Joda, det blir 7,5-minutters rute

Ifølge samferdselsbyråden har ikke t-banen i Oslo noe akutt vognproblem.

Ifølge samferdselsbyråden har ikke t-banen i Oslo noe akutt vognproblem.

– Hvis ikke noe veldig uforutsett skjer blir det 7,5-minutters rute på Furusetbanen fra høsten 2010, beroliger samferdselsbyråd Jøran Kallmyr.

Klikk på bildet for å forstørre.

Byråd for samferdsel, miljø og næring, Jøran Kallmyr (Frp).

OSLO/FURUSET: – Dette er en skandale for Oslos t-banebrukere, uttalte SVs Andreas Behring til NRK Østlandssendingen. Bakgrunnen var at SV mener t-banen har for få vogner etter at de gamle vognene ble sendt til opphogging.

Resultatet er at passasjerene kan oppleve fullere tog, flere innstillinger og mer buss for bane.

Hastemøte

Ruter besluttet å løse vognkrisen blant annet ved å utsette dobbel frekvens på Furusetbanen fra 2010 til 2013.

Etter et hastemøte fredag ble dette stoppet av samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp).

Han mener t-banen ikke har noe akutt problem. Det største presset på vogner vil bli fra august 2011 til desember 2012.

– I den perioden vil reserven være noe knapp. Men vi har god tid til å lage reserveplaner, og gå ut med informasjon til publikum lang tid i forveien dersom det skulle bli vanskeligheter, sier byråden til Lokalavisen Groruddalen.

Bedre med buss innimellom

– Ble de røde t-banevognene skrotet for tidlig?

– Nei. Jeg tror alle skjønner at det ikke er lurt å basere seg på så gammelt utstyr. Tenk om en gammel vogn stopper i en tunnel, og dermed stanser hele t-banetrafikken. Mange tusen reisende vil bli rammet. Da er det bedre med buss for bane av og til – noe som vil være godt informert om på forhånd, sier Kallmyr.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.