RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Julie Allergoth (til høyre) og Ellen Dokk Holm (bak) forklarte den vanskelige økonomiske situasjonen på Ljan skole for politikerne i Kultur- og utdanningskomiteen. Fra venstre: Kjell Veivåg (V) og komitéleder Knut Even Lindsjørn (SV). Foto: Anne-Grethe Ulriksen
Julie Allergoth (til høyre) og Ellen Dokk Holm (bak) forklarte den vanskelige økonomiske situasjonen på Ljan skole for politikerne i Kultur- og utdanningskomiteen. Fra venstre: Kjell Veivåg (V) og komitéleder Knut Even Lindsjørn (SV). Foto: Anne-Grethe Ulriksen

Jojo-økonomi på Ljan skole

Ujevn tildeling av penger gjør at 3,5 stillinger på Ljan skole må sies opp annenhvert år.

LJAN: – Problemet skyldes en finansieringsmodell som ikke tar høyde for et ukurant elevtall, mener FAU-representant Julie Allergoth. Ljans skoles FAU, representert ved Julie Allergoth og Ellen Dokk Holm, var denne uken til deputasjon i Kultur- og utdanningskomiteen i bystyret for å belyse problemet for hovedstadens politikere.

– Problemet er at Ljan skole har i overkant av 30 elever per trinn. Det skulle tilsi litt mer enn én lærer per trinn. Det blir et uheldig elevtall i forhold til denne fordelingsmodellen, og det er ingenting i systemet som kompenserer for dette, sier Allergoth.

Penger føler eleven

Utgangspunktet for problemstillingen er finansieringssystemet for skolene, den såkalte ressursfordelingsmodellen eller "penger følger elev"-modellen som ble vedtatt desember 2002 av Oslo bystyre.

Ut ifra Grunnskolestatistikken (GSI) beregnes den gjennomsnittlige gruppestørrelsen ved alle landets grunnskoler hvert år. Fylkesmannen fører tilsyn med skolene ut ifra denne statistikken, og har ved flere anledninger måtte gripe inn da flere skoler ikke fyller GSI-kravene.

– På landsbasis er det 86 skoler som ikke tilfredsstiller GSI-kravene, dette skjer også på Ljan skole. 12 skoler i Oslo og Akershus rammes, forteller Allergoth og legger til:

– Det blir en evigvarende loop. Et år ser man at skolen har for få ansatte, så får skolen mer penger neste år. Dermed får skolen små klasser og får mindre penger året etter. Resultatet er at Ljan skole ansetter og sparker 3,5 stillinger annenhvert år, sier Allergoth.

Roser skolens ansatte

FAU-representanten roser skolens ledelse for kreativitet og innsatsvilje de årene hvor de ikke har råd til to klasser per trinn.

– Ljan skole har flinke lærere og en utrolig kreativ rektor som får det til å gå hvert år. De har til og med klart å heve resultatene til tross for denne jojoøkonomien, sier Allergoth, men legger til at mangelen på midler går ut over slike ting som pc-park og bøker.

– De må satse på så mange lærere som mulig og derfor går det utover andre ting. Det er ikke holdbart at dennes skolen skal finne seg i å ha mindre ressurser enn lover tilsier. Skolen skal selvsagt ha nok lærere hele tiden. Det må være lov til å stille spørsmål ved en modell som gjør at Fylkesmannen griper inn annenhvert år og som ikke tilfredsstiller Opplæringsloven, sier hun og legger til:

– Det er veldig trist når gode lærere som aller helst vil bli på Ljan, tar andre jobber fordi de er redde for å miste jobben. Det blir alt annet enn en forutsigbar situasjon for skolen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere