RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jubelåpning på Åsjordet


Samferdselsbyråd Peter N. Myhre (t.v.), Mathilde og Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet foretok den ofisielle åpningen av Åsjordet stasjon. Foto: Linn Kongsli Lundervold
Samferdselsbyråd Peter N. Myhre (t.v.), Mathilde og Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet foretok den ofisielle åpningen av Åsjordet stasjon. Foto: Linn Kongsli Lundervold
Gjenåpningen av T-banen til Åsjordet ble markert med høylytte hurrarop og norske flagg mandag morgen.

ÅSJORDET: Det skulle ikke være noen tvil om at det var en etterlengtet åpning som fant sted på Åsjordet T-banestasjon.

Livskvaliteten tilbake

Etter over to år med kronglete bussruter, åpnet tre stasjoner på Kolsåsbanen mandag morgen.

De har gitt oss en del av livskvaliteten tilbake. Spesielt for oss som ikke har bil, betyr dette dobbelt så mye, sier en gledesstrålende Hanne-Louise Neumann, som bor i Ullern allé.

Jeg var oppe og flagget før klokken syv i dag tidlig, legger hun til.

Hurrarop

Den nye banen av type MX 3000 rullet sakte inn på perrongen på Åsjordet. Politikere og prosjektledere kappet om å hylle hverandre høyest, mens smilende kontrollører gikk rundt og delte ut tvist til de oppmøtte.

En stor dag, sa samferdselsbyråd Peter N. Myhre, før han overførte stafettpinnen, som lignet mistenkelig på togskinner, til Akershus fylkeskommune, representert av leder i samferdselsutvalget, Lars Salvesen.

Neste etappe med oppgradering av banen går fra Åsjordet til Lysakerelven og starter ca. 1. september 2008 og ferdigstilles til Bjørnsletta stasjon i desember 2009. Hele Kolsåsbanen er beregnet å stå ferdig i 2012.

Roste lokale krefter

Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet hadde tatt med seg sin unge datter for anledningen. Lahnstein er oppvokst og bor i nabolaget, og roste spesielt de lokale kreftene under denne markeringen.

Denne markeringen er en kjempebegivenhet for de i nærområdet, og et symbol på en offensiv fremtidsrettet satsing på kollektivtrafikk i Oslo-regionen, sa Lahnstein, før han sammen med Myhre og sin unge datter klippet over snoren for å markere den offisielle åpningen av stasjonen.

Ny standard

Totalkostnadene på hele rehabiliteringen av Kolsåsbanen vil komme på 540 millioner kroner. Den nye banen får strømskinner i aluminium, som er mer energieffektiviserende enn de strømskinnene som allerede er i bruk. I tillegg er stasjonene utformet etter prinsippet om universell utforming, med enklere adgang, spesielt for eldre og funksjonshemmede.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere