RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jubilerer med ny modell


JUBILEUMSKJERRE: Audi feirer med å introdusere Audi A5 Sportback
JUBILEUMSKJERRE: Audi feirer med å introdusere Audi A5 Sportback
Audi runder denne måneden 100 år, men historien rommer langt mer enn dagens Audi.

Audi oppgir 16. juni som stiftelsesdag for bilmerket. Men historien er mer komplisert enn som så.

For Audis historie går egentlig tilbake til 14.november 1899 og har August Horch som fødselshjelper.

Selskapets første bil rullet ut på veien i Sachsen i 1901, men allerede i 1909 røk Horch uklar med de andre eierne av selskapet og måtte slutte.

Tapte i retten

Horch startet derfor et nytt bilselskap, men med omtrent samme navn som det opprinnelige: August Horch Automobil-Werke GmbH. Det likte eierne av det gamle selskapet dårlig, og Horch tapte den påfølgende rettsaken om navnet.

Men samarbeidspartner Franz Fikentschers glupe sønn kom til unnsetning der han satt og leste sin latinlekse.

For gutten kunne opplyse at horch på tysk er det samme som audi på latin, og dermed var floken løst – navnet Audi skapt – og selskapet fikk navnet Audi Automobil-Werke GmbH. Selskapet så dagens lys 25.april i 1910.

Krigsmateriell

I 1932 oppsto Auto Union med dagens fire karakteristiske ringer som firmalogo, for å minne om at selskapet tross alt var et resultat av samme års fusjonen mellom Audi, Horch, Wanderer og DKW.

Under påfølgende krig omstilte tyske myndigheter produksjonen til krigsmateriell, eksempelvis produserte Horch under navnet Auto Union pansrede kjøretøy. Oppryddingen etter krigen førte produksjonen til Ingolstadt i det som ble Vest-Tyskland.

I 1958 kjøpte Daimler-Benz 87 prosent av aksjene i Auto Union, og senere resten av selskapet, før de seks år senere solgte fabrikken i Ingolstadt og de fire merkene i Auto Union til Volkswagen.

Fordi VW forkastet DKW-navnet på grunn av dets nære link til totaktsmotorer, dukket Audi igjen opp som bilnavn mot slutten av 1960-årene.

Ny fusjon

En ny fusjon fant sted i 1969 da Auto Union gikk sammen med NSU.

NSU produserte små og raske biler med motoren bak, men de planla også større modeller med forhjulsdrift.

NSU Ro 80 med rotasjonsmotor (etter idé av Felix Wankel) var en slik, og litt etter utviklet de en ny bil som imidlertid aldri skulle bli noen NSU, men VW K70. Også regnet som forløperen til Passat.

Så fulgte avansert firehjulsdrift under navnet Quattro i 1980, og Audi startet en løpskarriere verden knapt har sett maken til. Ur-quattroen regnes som en av de viktigste rallybilene noensinne.

Audi representerte kremen av biler i VW-konsernets portefølje. Utover i 1990-årene startet kampen med BMW og Mercedes om en plass i solen som premium merke – der selskapet hadde befunnet seg 70 år tidligere.

Audi er altså resultatet av en fusjon av fem selskapet og ikke – som mange feilaktig tror – et akronym for Auto Union Deutschland Ingolstadt, byen i Bayern der selskapet i dag har sitt hovedkvarter – og et museum vel verd å besøke.

(Kilde: Audi, Wikipedia, BilNorge.no.)






Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere