RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jubileumsvenner

I 35 år har organisasjonen Telefonkontakt spredd glede. Initiativtaker Hans Høegh er stolt av telefonvennene.

Sentrum: I 1971 ble den frivillige organisasjonen Telefonkontakt startet av Hans Høegh. Høegh er godt kjent gjennom sine blomsterforretninger rundt i byen, blant annet i Bygdøy allé. I 1981 solgte Høegh seg ut av bransjen og jobbet i Røde Kors på heltid. Han har hatt en imponerende karriere i den humanitære organisasjonen, og har blant annet mottatt Krigsmedaljen og Norges Røde Kors Hederstegn. Hans Høegh er Kommandør av St. Olavs Orden.

Ensom

Prosjektet med Telefonkontakt startet egentlig med at Høegh under krigen jobbet for undergrunnsbevegelsen, og ble sendt til Sverige som flyktning. Høegh visste for mye om tilholdssteder og adresser tyskerne ikke måtte få tak i, og det var en arrestordre ute på ham. Flukt var eneste utvei. I Sverige ble måtte han på sykehus for å opereres, og som han selv fortalte under et seminar forrige uke, var han den gang en bortskjemt vestkantgutt som plutselig var helt alene. For første gang følte han ensomheten på kroppen.

I 1966 organiserte han, på grunn av en usedvanlig kald vinter, "Operasjon Brensel" sammen med Oslo Indremisjon. Da kom han i kontakt med mange eldre som ikke hadde penger til ved, og ideen om å hjelpe flere vanskeligstilte begynte å forme seg. Høegs første engasjement i Røde Kors var "De små gleder", en gave til en enslig person på sykehus. Med Høegh som initiativtaker opprettet Røde Kors Telefonkontakt i 1971. Det er en frivillig organisasjon som har som mål å koble frivillige telefonvenner med eldre og uføre brukere. En telefonvenn ringer brukeren til faste avtalte tider én til to ganger i uken. Samtalene varer i rundt femten minutter, og utgiftene blir refundert. Senere har Høegh vært generalsekretær i Det Internasjonale Forbundet for Røde Kors og Røde Halvmåne, og mellom 1975 og 1981 var han president i Norges Røde Kors.


Telefonvenn

Ensomme, funksjonshemmede og eldre har, som de fleste mennesker, behov for personlig kontakt og kommunikasjon med omverdenen. Det var flere eksempler referert i våre aviser på at mennesker er blitt liggende hjelpeløse uten at dette er oppdaget før flere dager senere og hvor nødvendig hjelp da vanskelig kunne bli gitt. Røde Kors var oppmerksomme på disse problemene og mente tiden var moden for å finne en hensiktsmessig løsning på de kommunikasjonsproblemene funksjonshemmede og eldre mennesker sto overfor, sier Høegh. Telefonkontakt feirer i år 35-års jubileum, og Høegh er stolt av hjelpen de har kunnet gi til trengende.

Det er ikke bare brukerne som har glede av ordningen. Telefonvennene har også stor glede av arbeidet. Den største glede er å glede andre, sier Høegh.

En av dem som kan skrive under på det, er Astrid Hilde fra Majorstuen. Hun har vært telefonvenn i 26 år, og ble hedret for sin frivillige innsats med blomster, under seminaret.

Alle de jeg har hatt kontakt med, har jeg hatt et godt forhold til og vært venn med til siste slutt. I disse 26 årene har jeg hatt mellom to og fem telefonvenner. Jeg er like glad i alle sammen, sier Astrid, som mener noe av det viktigste i livet er å hjelpe andre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere