RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jubler for bildeling


BU-leder Torunn K.Husvik i Bydel St.Hanshaugen er fornøyd med planene
BU-leder Torunn K.Husvik i Bydel St.Hanshaugen er fornøyd med planene
I klimaforliket står det at regjeringspartiene, KrF, Venstre og Høyre forplikter seg til å utrede bildelingsordninger. BU-leder Torunn K.Husvik i Bydel St.Hanshaugen er selv bildeler, og jubler for planene.

I stedet for å ha din egen bil kan du bli med i en klubb der du disponerer en bil i lag med andre. Det ligner litt på ordningen med bysykler. Vi ønsker at det offentlige skal være med å stimulere for dette, sier Olav Akselsen, fungerende parlamentarisk leder i Arbeiderpartiet til NTB.

Akselsen ser for seg at private bilkollektiv får disponere oppstillingsplasser også andre steder enn der hvor kollektivtransporten stanser.

I teorien kan det bli slik at enkelte borettslag går til innkjøp av en bil som beboerne har på deling, i stedet for at alle har hver sin bil. Jeg kjenner mange som ikke har bil, men som av og til har bruk for en. Og det er mange som har bil, men som nesten aldri bruker den, sier han til NTB.

Bildeling tilbys allerede flere steder i landet. Det finnes egne selskaper både i Oslo, Trondheim, Bergen og Drammen og snart står Stavanger for tur.

Andelslaget Bilkollektivet i Oslo rår over 70 biler, 30 oppstillingsplasser og har 1.700 registrerte sjåfører.

Den tradisjonelle bildeleren bor i by og avstår fra å ha bil. For at dette tiltaket skal fungere, er det ikke nok at det står noen biler på jernbanestasjonen. Vi trenger oppstillingsplasser i folks lokalmiljø, sier daglig leder Arne Lindelien i Bilkollektivet til NTB.

Kontingent

For å være med i Bilkollektivet må du kjøpe en andel og betale et depositum som du får tilbakebetalt. Årskontingenten er på 590 kroner og du betaler for leietid og antall kilometer du har kjørt.

Vi har både småbiler, stasjonsvogner og varebiler. Bil kan bestilles like før du trenger den eller god tid i forveien, sier Lindelien.

Den typiske bildeler er rundt 30 år og har nettopp etablert seg i sentrum. Han eller hun er opptatt av å komme seg fra A til B og er ikke spesielt interessert i biler.

De bruker sykkel eller kollektivtransport i det daglige, men ønsker å ha muligheten til å kjøre til hytta eller hjem til familien i helgene. I snitt kjører en bildeler hos oss 2.000 kilometer i året, og halvparten av dem ville ha valgt å ha en bil dersom det ikke var for oss, sier Lindelien.

Prøvebydel?

I Bydel St.Hanshaugen har vi politikere allerede foreslått gratis oppstillingsplasser for folk som er med i bildelingsordninger. Vi har stor tro på dette som et stort og viktig tiltak, sier BU-lederen.

Selv deler hun bil sammen med fem andre studenter. Dermed har hun bilen når hun trenger den, uten å oppta en parkeringsplass alene.

-Jeg vil mene Oslo generelt, og bydelene i sentrum spesielt er viktigste sted å få til bildeling. Bydelasutvalget har allerede foreslått konkrete steder å plassere gratis parkeringsplasser. Vi er med andre ord godt i gang med å tenke i disse banene. Når vi nå ser at Stortinget forplikter seg i samme retning kan vi håpe at ting kan skje raskt. Personlig skulle jeg virkelig ønske at Bydel St.Hanshaugen ble prøvebydel for et slikt prosjekt så fort som overhodet mulig, avslutter en entusiastisk leder for bydelsutvalget i Oslos grønneste bydel.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere