RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jubler over Oslopakke 3


Arbeidene med å sprenge ut Lørentunnelen starter opp i september. Illustrasjon: Statens Vegvesen
Arbeidene med å sprenge ut Lørentunnelen starter opp i september. Illustrasjon: Statens Vegvesen
Stortingets behandling av Oslopakke 3 rett før påske sikrer fremdrift og finansiering av Ring 3 Ulven-Sinsen.

ØKERN: I 2006 stoppet gigantprosjektet opp på Økern. Tunnelene var blitt en halv milliard for dyre på grunn av generell prisstigning i byggemarkedet. Statens vegvesen gikk nye runder for å få en billigere løsning.

Torsdag 13. mars ble Oslopakke 3 vedtatt i Stortinget. Meldingen mottas med glede hos Statens vegvesen.

Gladmelding

Det er veldig moro at vi etter nesten to års pause er i full gang igjen, sier prosjektleder Hanna Rachel Broch i Statens vegvesen.

Vi har gått og ventet på det endelige klarsignalet til å starte igjen, føyer kommunikasjonsrådgiver Rikke Holdnes Brouer til.

Hun forteller at arbeidene på Økern tar til igjen denne uka. Da skal det spuntes, som det heter på fagspråket.

Avkjøringsrampen til Økern Torgvei skal flyttes litt. Vi tror ikke bilistene vil merke så mye til det, sier hun.

Trafikken vil gå som normalt mens arbeidet på Ring 3 Ulven-Sinsen pågår, men Statens vegvesen varsler likevel at arbeidet vil medføre noe støy, støv, og omlegging av kjørefelt, gang- og sykkelveger.

Anleggsområdene gjerdes inn og merkes, men det oppfordres også til å holde et øye med barna. I området foran Løren skole vil det i uke 21-23 bli gjennomført sprenginger to ganger daglig.

Tre milliarder

Oslopakke 3-vedtaket innebærer at finansieringen av veien er endelig sikret, med ny kostnadsramme på 3 milliarder. Det er omlag dobling av den opprinnelige prisen. Likevel er 500 millioner innspart i den siste runden som er gått.

Med utgangspunkt i vårt forrige prosjekt, ville prisen blitt 3,3 milliarder, sier Holdnes Brouer.

Hovedelementene i den opprinnelige planen ligger fast, men prosjektet er justert ved at blant annet rampa fra Sinsen mot Grorud, som var planlagt i separat tunnel fra Lørentunnelen til Økerntunnelen, nå er lagt i dagen, sier Broch.

Sprengningen av Lørentunnelen vil etter planen starte i september 2008. Dermed ligger det an til at lokalvegnettet kan åpnes for trafikk i 2010, og hovedvegnettet i 2013, heter det i pressemeldingen fra Statens vegvesen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere