
Ka farsken, drops på hjul!

TEKST OG FOTO: Øivind Skar
Etter 12 år og 1,4 millioner produserte enheter får Fords minste bil avløsning. Men mens originalen kun var en Ford, er nye Ka egentlig en Fiat Panda/Fiat 500. Ford trengte noen å dele kostnadene med. Små biler gir tross alt små fortjenester per bil.
Men det verken ser eller føler du bak rattet. Ford har også her klart å bygge inn sitt DNA i form av unik styrepresisjon og sikkert veigrep. Dette går på skinner for en bil som uttrykker mer tysk sportslighet enn fransk sofakomfort.
Hva slags bil snakker vi om?
Småbil og kun med tre dører som bygges i Polen. Biler på denne størrelsen selges knapt i Norge, men mange tror trangere økonomiske tider samt at de minste bilene stadig blir rommeligere og mer komfortable vil gjøre dem mer attraktive. Bilklassen utgjør 1,2 prosent av det totale personbilsalget.
Hvordan er den å kjøre?
Knapt noen småbil med lengde på 3,62 meter kjører så bra som Ka. Best i klassen på kjøreflyt og styrepresisjon Men små motorer gjør ikke Ka akkurat til noe fartsmonster.
Hva er under panseret?
Begge motorene kommer fra Fiat og du vil kjenne dem igjen fra Fiats modellprogram. Dieselmotoren brukes også av Opel i lille Corsa. Dette er motorprogrammet:
Effekt |
1,2 l/69 hk (B) |
1,3 l/75 hk (D) |
Moment |
102 Nm |
145 Nm |
Forbruk |
0,51 l/mil |
0,42 l/mil |
CO2/km* |
119 gram |
112 gram |
0-100 km/t |
13,1 sek |
13,1 sek |
Toppfart |
159 km/t |
159 km/t |
* Dieselutgaven har naturligvis partikkelfilter i standardpakken.
Hva gjør den spesiell?
Designet. Dette er en bil mange vil snu seg etter i starten. Og den er grunnleggende forskjellig fra Fiat 500. Ford legger også opp til skreddersøm slik at du kan fabrikkstyle bilen etter ønske og lommebok.
Hva er bilens svakheter?
Har bilindustriens styggeste eksospotte på denne siden av tusenåret! Hvem sov i timen? Designdirektør Chris Bird? Her legger produsenten ned milliardbeløp i et fikst og fremtidsrettet design, så snubler man i eksospotta!
Ellers: Få fikse oppbevaringsrom til småting som ligger løst i bilen og heller ingen fiks løsning for å pakke sammen baksetet. Lav pris har vært viktigere for Ford.
Hvem passer den for?
Alle som trenger en liten og lettkjørt bil med morsomt utseende.
Hva koster den?
Pris fra 134.800 kroner med bensinmotor hvilket er nær identisk med utgående Ka og vesentlig billigere enn halvbror Fiat 500. Pluss på rundt 20.000 kroner om du ønsker dieselmotor. Fikse felger og attraktivt utstyr gjør bilen tusenvis av kroner dyrere.
Dersom de nye bilavgiftene i statsbudsjettforslaget for 2009 vedtas, går avgiften på bensinutgaven ned med rundt 4300 kroner og på dieselutgaven med rundt 7400 kroner.
Konkurrenter?
Alle andre småbiler. Disse er viktigst: Toyota Aygo, Fiat 500, Peugeot 107, Citroën C1 og Opel Agila.
Når i Norge?
De første bilene kommer allerede nå i november, men salget starter først i januar. Ford har overraskende beskjedne salgsmål for Ka i 2009; kun 250 biler.
Mest sett siste uken
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!