RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kabriolet på 1 - 2 - 3


TRE I TEST: Ford Focus CC, VW EOS og Opel Astra TwinTop.
TRE I TEST: Ford Focus CC, VW EOS og Opel Astra TwinTop.
Kabrioleter selges som aldri før. Vi har testet tre populære tyskere av den familievennlige typen. Ford Focus CC seiret.

Noen tusenlapper ekstra og et knappetrykk og vips så skinner sommeren inn i hele bilen.

2007 kommer til å bli et rekordår for kabrioleter. Fra å ha vært sære biler med stofftak og ekstra vedlikehold, leveres de fleste kabrioletmodeller nå med foldbart tak i stål. Det gjør dem til helårsbiler på lik linje med vanlige biler.

Dette er felles for ukens testbiler:

* Kompakte helårsbiler, alle med foldetak i stål og fire sitteplasser.

* Alle har svært begrenset plass i baksetet.

* Alle har store bagasjerom med taket på og svært begrenset plass med taket av.

* Brede og tunge dører som slår langt ut.

* Vanskelig å lukeparkere på grunn av høy hekk og dårlig sikt bakover.

* Alle oppleves stivere med taket på.

* Kan ikke ta av eller legge på taket i fart.

* Kan egentlig ikke kjøres med taket av uten vindbeskyttelse.

* Heller diesel enn en svak bensinmotor.

Ford Focus CC

Foruten å være sist ankomne kabriolet i klassen, vinner Ford Focus CC på at den er morsomst å kjøre. En leken bil og en drøm å kjøre på krevende veier. Heller ikke Focus CC er like stram i karosseriet som BMW 3-serie, og oppleves derfor litt "løs i fisken", men på grunn av sportslig fjæring slår ikke dette særlig ut på kjøreegenskapene.

Italienske Pininfarina bygger bilen for Ford, men vi lurer på hvorfor de tegnet bakparten på bilen på en restaurantserviett i USA. Tungt amerikanskinspirert design kler ikke denne bilens egenskaper.

Ellers har Focus CC nesten ikke bakseteplass og minst takhøyde bak. Bilen var enste i testen med dieselmotor og la det være sagt: Heller dieselmotor med mye moment enn svak bensinmotor. Dette fungerer helt greit og gjør samtidig bilen til en drivstoffvinner!

Opel Astra TwinTop

Favoritten til flere av testdeltakerne. En harmonisk bil å se på. Den har det mest komfortable chassiset, og er den eneste som faktisk lar seg kjøre over tid med taket nede og uten vindavviser. Bilens lette styring og gode veiegenskaper gjør den til en fryd på svingete veier, særlig hvis du har bestilt den med IDS+ som gir stivere fjæring og raskere styre- og gassrespons.

Rent subjektivt synes det som om Opel har det stiveste karosseriet. Takets tredelte løsning har mye til felles med taket på BMW 3-serie og Volvo C70. For å lette tilgangen til bagasjen har Opel en knapp som løfter taket opp akkurat så mye at den slanke kofferten smyger under.

Også Astra TwinTops baksete egner seg kun for barn.

VW EOS

EOS overtok der Golf Cabrio slapp, men har for det meste Golf i bunnen. Den er litt dyrere enn konkurrentene, og VW hevder at den også skal være litt finere. Eksempelvis vant den kabriolettesten i fjor. Bra selger bilen, og bra kjører den, men styringen oppleves mer nervøs enn i Focus.

EOS er eneste med glass/soltakløsning. Fikst når man bare vil slippe halve solen inn i bilen, eller trenger bagasjerommet til annet enn å lagre taket. Bilen har dessuten det i praksis mest brukbare baksetet. Selv voksne kan holde ut her.

Med 200 hk var EOS testens klart raskeste, men vi er ganske sikre på at å øke motoreffekten fra 150 til 200 hk ikke er verd merprisen på drøyt 100.000 kroner.

Pluss for den lille og effektive vindavviseren over frontruten.






Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere