RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kan ikke love uendret pris på månedskort


Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) sier at han ikke kan «frede» månedskortprisene, men at Ruter ikke skal kunne øke prisene med mer enn 3,3 prosent totalt.
Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) sier at han ikke kan «frede» månedskortprisene, men at Ruter ikke skal kunne øke prisene med mer enn 3,3 prosent totalt. Foto: ARKIVFOTO: VIDAR BAKKEN
Billettprisene på kollektivtransport i Oslo vil øke. Ruter går mot en manko på 63 millioner kroner til neste år.

OSLO: Etter at Høyre, Venstre, KrF og Frp tirsdag signerte et borgerlig budsjettforlik er det liten sjanse for at Ruter får mer penger i 2012.

Dette betyr etter all sannsynlighet at billettprisene vil gå opp, og at tilbudet på kollektivtrafikken i Oslo vil bli endret. Hva de konkrete konsekvensene blir, er foreløpig ikke klart.

– Vi vil ikke kommentere før budsjettet er vedtatt, men det er riktig at vi vil ligge nærmere 70 millioner kroner i manko, sier informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg.

Hun legger til at de gjør det de kan for å snu på kronene.

Ruter innstilte tidligere i høst på at de trenger 160 millioner kroner mer enn det byrådet opprinnelig hadde budsjettert. Etter at statsbudsjettet ble lagt fram, la byrådet fram en tilleggsinnstilling, der de foreslår å gi 97 millioner kroner mer til Ruter. Imidlertid er godt og vel 60 millioner av disse allerede øremerket, blant annet til å øke nattbusstilbudet i Oslo.

Kan ikke frede månedskort

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) sier at Ruter ikke vil kunne øke prisene med mer enn 3,3 prosent totalt.

– Dette på grunn av aksjonæravtalen med Akershus, sier han.

Det betyr at Ruter kan øke billettprisen på noen type billetter, og senke andre om de vil. Med andre ord er det usikkert hva månedskortet vil koste i 2012. Elvestuen mener han ikke kan gå inn for å råde Ruter til å holde akkurat månedskortprisen nede.

– Det vil jo være uklokt å øke månedskortprisen mye, og sette ned prisen på enkeltbilletter, sier Elvestuen.

Imidlertid var en av løftene fra Elvestuen, da han trådte inn i stillingen som samferdselsbyråd, at prisene på månedskort skulle holdes lave.

– Venstre fikk jo månedskortene ned på 550 kroner. At de har økt litt i pris nå er naturlig, men jeg lover at vi skal holde dem på et lavt prisnivå, sa han til dittOslo i oktober.

Ansvaret for prisjusteringer og tilbudet har Ruter selv, men Elvestuen presiseres at den totale økte prisen ikke kan overstige 3,3 prosent.

– Men budsjettet er stramt, og en innskrenkning av tilbud kan skje, sier han.

Mulig konkurranseutsetting

I avtalen mellom de fire borgerlige partiene står det at «det bes byrådet om å legge frem en sak om framtidig drift av kollektivtransporten, og vurdere positive og negative sider ved en eventuell konkurranseutsetting».

– Er dette en løsning fordi kommunen har for lite penger å gi til Ruter?

Vi skal se på den framtidige organiseringen. Det skal legges fram en sak hvor fordeler og ulemper skal ses på, sier Elvestuen.

Han vil ikke gjøre seg opp noen tanker om Venstre vil gå for en eventuell privatisering av kollektivtrafikken, dersom det skulle vise seg å være mange positive sider ved en konkurranseutsetting.

– Vi skal nå bare legge fram en sak og se på fordelene og ulempene ved konkurranseutsetting, gjentar Elvestuen.

Han sier at Venstre aldri har utelukket konkurranseutsetting og at dette er noe som kan gjøres dersom det virker positivt.

Det er imidlertid en litt annen tone enn da byrådet la fram sitt opprinnelig budsjettforslag – like før Venstre trådte inn i byråd. Da avviste Elvestuen at partiet ønsker å gå inn for en privatisering av kollektivtransporten.

– Aldri vært imot konkurranseutsetting

Venstres gruppeleder i bystyret, Toril Berge, vil heller ikke si noe om Venstres tanker rundt en privatisering.

– Venstre har lovet å alltid se på alle sidene av en sak. Vi har aldri gått imot privatiseringer, sier hun.

Berge sier at det nå skal være en grundig gjennomgang av det en konkurranseutsetting kan by på.

– Vi skal gå igjennom dette, og se på ting helt nede på det planet om hvem som skal drive reklamen for oss, sier Berge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere