RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kan sette miljøvennlig verdensrekord


Anders Guldahl, Åsmund Bekkevold og DNV Fuel Fighter. Foto: Utlånt
Anders Guldahl, Åsmund Bekkevold og DNV Fuel Fighter. Foto: Utlånt
Fredag avduket olje- og energiministeren bilen som til neste uke kan sette verdensrekord. To studenter fra Nordre Aker står bak.

OSLO/TYSKLAND: Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen avduket den lille, men geniale bilen ved regjeringskvartalet fredag ettermiddag.

Søndag setter de 13 studentene ved NTNU i Trondheim, blant dem Åsmund Bekkevold og Anders Guldahl fra Nordre Aker, kursen mot Lausitz i Tyskland. Der skal de delta i løpet «Shell Eco-marathon 2010» 6. og 7. mai. Bilen heter «DNV Fuel Fighter – towards a low carbon future». Mål er å sette ny verdensrekord.

For framtiden

Shell Eco-marathon er en stor, anerkjent, internasjonal konkurranse, der studenter konkurrerer i å bygge en bil som kan kjøre så langt som mulig på en energiekvivalent tilsvarende en liter bensin. Gjennom konkurransen rettes søkelyset mot framtidsrettet teknologi som kan være med på å løse verdens energiutfordringer.

NTNUs Shell Eco-marathon-historie er kort, men suksessrik. I 2008 stilte bilen Pure Choice, som endte på andreplass. I fjor kom bilen DNV Fuel Fighter i mål som nummer én, ved å kjøre 1246 km på en liter drivstoff. Den gamle verdensrekorden på 848 km/l ble dermed grundig knust.

Årets mål er å kjøre 1500 km/l med «DNV Fuel Fighter – towards a low carbon future» – over 250 km/l mer enn fjorårets vinnerbil.

Må være driftssikker

Årets bil er en videreutvikling av fjorårets vinnerbil.

– Bilen er av karbonfiber, og er lett og sterk. Vi jobber med å gjøre den mer driftssikker. I fjor fullførte NTNU-laget med et nødskrik. Vi må vite at vi kan stole på bilen gjennom hele konkurransen, sa Anders Guldahl til Nab.no i mars.

Bilen drives riktignok ikke av bensin, men av hydrogen.

LES OGSÅ: Anders (23) kan bli verdensmester

Masteroppgave

Åsmund Bekkevold studerer produktutvikling og materialer ved NTNU. Han er nå på sitt femte og siste år, og er gruppas leder. Anders Guldahl studerer teknisk kybernetikk og er også på sitt femte og siste år, og bilprosjektet er masteroppgaven deres.

Guldahl har ansvaret for elektronikken i bilen, designer og lager et komplett styresystem for både brenselcelle og elektromotor, i tillegg til komponenter som blinklys og signalhorn. Grensesnittet må være brukervennlig for sjåføren.

Studentteamet på 13 skal sove i en lavvo ved bilbanen Eurospeedway i Lausitz.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere