RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Katastrofehjelp på boks

På Mortensrud har Rolf Klemetsen sittet i over ett år og utviklet en dataprogramvare som gjøre det lettere å holde rede på mennesker under store katastrofer.

MORTENSRUD: Jeg syntes det var veldig frustrerende å se hvordan pårørende strevde med å få gitt opplysninger om savnede til myndighetene og å få vite noe, under tsunamien. Jeg er jo dataprogrammerer så jeg tenkte at dette måtte det jo gå an å gjøre noe med, sier Klemetsen fra hjemmekontoret sitt. Han er daglig leder i Ontrax AS som han eier sammen med en annen.

Database

Katastrofehjelpen som den lokale småbarnspappaen har utviklet består først og fremst av en nettside. Denne nettjenesten er åpen og til bruk for alle. Her kan man legge inn informasjon om en savnet person. Det samme kan sykehus, utenriksstasjoner, beredskapspersonell og sykehus. I tillegg til navn og alder kan man legge inn bilde, informasjon om når og hvor personen ble sett sist. Informasjonen blir lagret i en database som man får tilgang til via denne nettsiden.

I tillegg har Klemetsen utviklet en beredskapskoffert. Målet er at myndighetene, utenriksstasjoner, frivillige organisasjoner og beredskapstropper skal ha en slik koffert. I kofferten finnes en robust PC som tåler vann, støt og sterk kulde, satelittmottaker og en printer. Med kofferten har man internettilgang uansett hvor man er ved hjelp av den egne satelittmottakeren. I tillegg har den bærbare PCen innlagt programvaren som gir tilgang til databasen. Programvaren i katastrofekofferten gir dessuten mer funksjonalitet og flere rettigheter til for eksempel å se personnummer. Dette er informasjon som er skjult for brukerene av nettjenesten.

Jeg har prøvd å finne balansen mellom å gjøre tjenesten tilgjengelig og ta vare på personvernet. Hvis man skal kreve 100 prosent sikker identifikasjon av en bruker blir programmet ubrukelig, svarer Klemetsen og legger til at systemet bygger på ærlighetsprinsippet.

Mindre smerte

Han tar sikte på først å lansere katastrofehjelp i Norge.
Deretter vil han prøve seg på det svenske og danske markedet for så å ta seg inn på det aller største av dem alle, nemlig USA. Målet er helt klart å få mer organiserte katastrofer og påføre pårørende minst mulig smerte. Han har allerede registrert domenenavn i andre land slik at disse leder til den engelske utgaven av katastrofehjelp.no, og han er ikke i tvil om at systemet vil lette registreringsarbeid under en katastrofe i stor grad.
Hvis man hadde hatt 30 slike kofferter under Katrina-katastrofen ville det vært mye lettere å vite hvor folk var. Men det var ikke noe system for det, og dermed tok det altfor lang tid før familier ble gjenforent igjen, sier en engasjert programutvikler. Med sitt program knytter han personer opp i relasjoner. Melder må oppgi hvilken relasjon han eller hun har til vedkommende.

Skreddersydd system

Programmet kan tilpasses hver enkelt organisasjon eller myndighet som ønsker å ta det i bruk. Dermed kan maksimal utnyttelse sikres.
På denne måten kan pårørende også komme inn på systemet via nettsidene til organisasjonene som tar i bruk systemet. For myndighetene kan dataprogrammet gjøre det enkelt å utstede nødpass.
Jeg har snakket med en del mennesker som opplevde tsunimien. De skulle ønske det var et slikt system i Thailand da. En person ble smuglet ut som svenske på grunn av vanskelighetene, sier Klemetsen og demonstrerer enkelt hvordan all informasjonen samles i ett og samme program.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere