RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Økerntunnelen kan bli ofret

Det skulle bli et miljøprosjekt for å redusere miljøplagene for nabolaget. Nå må Statens vegvesen svinge sparekniven.

ØKERN: Veimyndighetene må nemlig spare inn minst 200 millioner kroner etter at de gikk på den stygge kostnadssprekken på Løren- og Økerntunnelene. Prislappen har est fra 1,7 til 2,2 milliarder kroner. Noe av årsaken er prisøkning på stål og sement, samt et atskillig mer komplekst byggeområde enn vegvesenet hadde forestilt seg. Nå får kalkulatorbommerten konsekvenser. Økerntunnelen kan stå i fare for å bli ofret. Men Lørentunnelen står ved lag, lover vegvesenet.

Beklaget seg

Det var en ydmyk prosjektleder Hanna Rachel Broch i Ring 3-prosjektet som måtte fortelle sure nyheter foran skuffede Økern-beboere på velforeningens årsmøte nylig. Omleggingen av ring-3 mellom Økern og Sinsen skulle etter planen stå ferdig høsten/vinteren 2011. Fremdriftsplanen vil antakelig ryke, etter at det ble kjent at anleggsstarten er utsatt i ett år. Oppstart blir nå høsten 2007, ikke mai slik det var planlagt.
Det er mulig vi blir ferdig i 2011, sier Broch.
Vi er fullstendig klar over at mange er skuffet. Det var med tungt hjerte vi tok avgjørelsen, beklaget hun seg.
Statens vegvesen har tatt pause i arbeidet fordi prosjektet blir for dyrt. Det skal spares penger, og derfor er anbudskonkurransen avlyst. Broch innrømmer overfor Lokalavisen Groruddalen at den 320 meter lange Økerntunnelen kan ryke.
Den skal vi se på nå. Konsekvensen kan bli at det blir liggende i dagen. Det vil i så fall bli en vesentlig endring, sier hun.
Men var det ikke meningen at prosjektet skulle redusere miljøplagene i området?

Det er ikke mange som bor ved Økernsenteret, selv om det er bedre for miljøet å ha veien i tunnel enn i dagen, svarer Broch.
Den 1200 meter lange Lørentunnelen skal derimot ikke berøres, lover prosjektlederen. I det området bor det svært mange mennesker tett inntil veien. Men vegvesenet kan kutte ut enkelte ramper for å spare penger.
Vi skal se på de direkteførte rampene mellom Ring 3 og Østre Aker vei. De er veldig dyre og kan hende blir lagt på en annen måte enn i tunnel, sier prosjektlederen.
Broch sier med runde formuleringer at "alle forbindelser skal bestå", men at de risikerer å bli dårligere.
Hvor mye sparer dere på å droppe Økerntunnelen?

Det tallet har jeg ikke nå, svarer Broch.

Engstelige beboere

Det var en viss bekymring å spore blant på beboerne i Økern-området, da prosjektlederen åpnet opp for spørsmål fra salen.
Jeg er engestelig for at dette blir en dårligere løsning. Selv om man sparer penger er det ikke sikkert at det blir så kostnadsbesparende likevel, sa et bekymret medlem av Økern Vel.
Det blir litt mindre godt dette prosjektet, trøstet Broch.
Hvorfor er det alltid penger til gode veier på Vestlandet? Her i Oslo skal det alltid spares penger, spurte Lokalavisen.
Det må du nesten spørre politikerne om, svarte prosjektlederen.
En måte å kutte kostnader på er også å gjøre lokalveinettet litt dårligere enn planlagt. Detaljene vil bli lagt frem senere, uten at noen vet når.
Vi har ikke så mye tid på oss hvis vi skal være ferdig med kostnadsoverslag til stortingsbehandlingen neste vår, sier Hanna Rachel Broch.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere