Kjærlighet og sjalusi på Munch-museet

Kurator Petra Pettersen forsøker å muntre opp en alvorstung Edvard Munch. Årets sommerutstilling består av 80 malerier og åpner 6. mai. Pettersen mener utstillingen viser Munchs mange ansikter, og hans ønske om å forklare livet og dets mening. Foto: Lars Weimoth$PHOTOHEADER_ON$$PHOTOHEADER_OFF$

Kurator Petra Pettersen forsøker å muntre opp en alvorstung Edvard Munch. Årets sommerutstilling består av 80 malerier og åpner 6. mai. Pettersen mener utstillingen viser Munchs mange ansikter, og hans ønske om å forklare livet og dets mening. Foto: Lars Weimoth$PHOTOHEADER_ON$$PHOTOHEADER_OFF$

Edvard Munch malte og skrev om lyse og mørke følelser.

“Men selv da hun er forsvundet over havet føler han hvordan enkelte fine tråde sidder fast i hans hjærte” E. Munch.

“Kvinnen i sin Forskjelligartethed er for Manden et Mysterium”, skrev Munch om dette maleriet fra 1925.

TØYEN: – Han var så forut for sin tid, og formelig vrengte ut sitt indre for å male disse sterke følelsene, sier kurator for Munch-museets sommerutstilling, Petra Pettersen.

Del på Facebook

Etterspurte hovedverk

Munch-museets unike samlinger inneholder mer enn 26 000 kunstverk fra en av kunsthistoriens viktigste malere. Årets sommerutstilling viser 80 malerier og 30 grafiske blader. Kjente, etterspurte hovedverk som Skrik, Madonna, Stemmen, Stoffveksling, Løsrivelse, Fire piker i Åsgårdstrand og Badende gutter er med.

I en av salene vises et lite utvalg sommerlige malerier fra Munchs hage på Ekely på Skillebekk.

– Her viser Munch en fargerik, livsbejaende side, forteller kuratoren.

Ville forklare livet

I tillegg til å vise Munchs mesterverker, søker utstillingen å belyse sammenhengen i hans kunstneriske utvikling gjennom det han har skapt i sitt lange liv. Ved siden av maleriene vil det henge tekster av Munch, hans poetiske uttrykk for hva han tenkte da han malte.

– Publikum vil her møte en kunstner som gjennom sine bilder prøver å "forklare seg livet og dets mening", slik at alle mennesker kan kjenne seg igjen, sier Pettersen, og tilføyer:

– Munch sa også: "Jeg maler ikke det jeg ser, men det jeg så". I sine bilder formulerer Munch tidlige livsopplevelser på stadig nye måter og med nye midler. Det retrospektive aspektet går som en rød tråd gjennom mange av hans verk i utstillingen.

Vågal i sin samtid

Munchs symbolikk kan ved første øyekast se enkel ut, likevel malte han teknisk avansert. I sin samtid ble kunsten hans betraktet som svært vågal.

– Med tanke på Munchs posisjon i kunsthistorien, de utstilte hovedverkene, og Munchs tekster, er utstillingen særlig relevant for alle som ikke har besøkt oss før. Om en er her i 15 minutter eller fem timer, jeg kan uansett garantere at det gjør inntrykk, slår Petra Pettersen entusiastisk fast.












Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.