RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kjemper for lokalreklame

Oslo Handelsstands Forening kjemper for de små bedriftene. Foreningen ønsker ikke at reklamen skal fjernes. I tillegg understreker de hvor viktig reklame er for små bedrifter.

Frogner/St. Hanshaugen: I Lokalavisen for to uker siden gikk Frogner SV og Håkon Wium i nettstedet STANS!no hardt ut mot reklame i det offentlige rom, som de omtaler som "forstyrrende elementer".

Om man skal redusere så mye av reklamen som STANS!no ønsker, kommer det til å svekke de små bedriftene, sier Johnny Kjørsvik, seniorkonsulent ved Oslo Handelsstands Forening.

Foreningen ønsker ikke å begrense reklamen så mye som STANS!no vil. Kjørsvik tror at kravene STANS!no har fremmet, er for strenge.
Det er viktig at lokalnæringen får reklamere for seg. Store bedrifter kommer som regel frem uansett, men de små bedriftene må få lov til å markedsføre seg. Om reklamen skal reduseres så betraktelig som STANS!no mener, kommer ikke små bedriftene til å klare å heve seg på markedet, mener Kjørsvik.

Flerbruksområde

Byen vår skal være et flerbruksområde hvor alle skal slippe til. Reklamen har mye å si for livligheten og hvordan ulike deler av byen er, sier Kjørsvik.

Han sier videre at det er forståelig at tette boligstrøk ikke skal dysses ned med reklame.
Reklamen må brukes der det finnes næringsliv. Vi mener at på steder det finnes mye butikker, kan det også være reklame. Bedriftene har satt opp plakater med god vilje, sier Kjersvik.

Handelsstands Forening har vært en av distansene for høring av den nye Skilt- og reklameplanen.
Vi kan stille oss bak dette planforslaget på mange måter, men likevel mener vi at det er for strengt. Vi har forståelse for at det ikke skal være reklame der butikkene ikke er, men å fjerne reklamen fra steder som det er mange butikker og mye liv, er for radikalt, forklarer Kjersvik og understreker at Handelsstands Foreningen ønsker en mer liberal tolkning av reklamen.

Urimelig å fjerne reklame

Fokus på handel er en del av bybildet og en del av bykulturen. Det ville være urimelig å fjerne så mye reklame når byen skal være et område hvor alle skal få slippe til, mener Kjersvik.

Handelsstands Foreningen mener at forslaget til STANS!no ikke er visuelt nok og ikke tar hensyn til konkurransemarkedet. Konkurransen blant bedrifter er tøff, og reklamen er det som gir de lokale bedriftene en sjanse til å bli større.

Utseendet er noe kommunen kan ta seg av, men å ikke la folk få henge opp skilt på bygninger eller sette det på gaten, blir feil. Det er jo det eneste området som kan brukes, mener Kjørvik og legger til at det er mange som er avhengig av reklamen.
Jeg understreker at reklamen bør være estetisk riktig, avslutter han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere