*Nettavisen* Nyheter.

Kjemper for p-plassene

De næringsdrivende i Bogstadveien og Hegdehaugsveien stiller spørsmål ved undersøkelsen TNS Gallup har utført for Statens Vegvesen, angående bilister i handlegaten.

Bogstadveien: Vi har selv fått utført en undersøkelse som viser helt andre tall, sier Andreas Melander fra Næringsforeningen. Han har både gjort en undersøkelse på egenhånd, og engasjert analysebyrået Keyfactor, for å kartlegge hvor mange som benytter bilen når de skal handle i Bogstadveien og Hegdehaugsveien.

31 prosent biler

I undersøkelsen TNS Gallup gjorde for Vegvesenet, kom det frem at bilistene var i mindretall. Tallene, som for øvrig ble presentert i Aftenposten Aften 5. januar, viste at bare 13 prosent kom med bil, mens nesten halvparten kom til fots. 39 prosent kjørte enten buss, t-bane eller trikk. I undersøkelsen deltok totalt 997 personer.

I undersøkelsen Keyfactor har gjort for Bogstadveien Næringsforening, er tallene annerledes.
1.165 handlende personer ble intervjuet, og vi har fått et helt annet utfall, sier daglig leder i Keyfactor, Børge Figenschau.

Han forteller at 31 prosent svarte at de kom med bil, halvparten kom til fots, mens bare 13 prosent av de som deltok i undersøkelsen svarte at de kom med kollektivtrafikk.
Jeg stiller meg undrende til utvalget TNS Gallup har valgt for undersøkelsen. Blant annet har de spurt ungdom helt ned i 15 årsalderen. Det burde vel være naturlig at man spør de som er gamle nok til å ha sertifikat i en slik undersøkelse, sier Figenschau.

Han er også skeptisk til at nesten 30 prosent av de spurte er studenter.
Vi vet jo at studenter som oftest har dårligere råd, og de færreste har bil. Jeg tror ikke de representerer den gjennomsnittlige handlende i Bogstadveien, sier han.

Frykter omsetningssvikt

Grunnen til at de næringsdrivende frykter undersøkelsen, er at Statens Vegvesen i disse dager legger planer for parkeringstilbudet i handlegaten. I forbindelse med opprustningen av gaten vil de prioritere kollektivtrafikken, og de gående.

Handelsstanden er ikke uenig i det, men de ønsker ikke å forrykke balansen ved å fjerne de få parkeringsplassene som finnes. I dag er det 85 parkeringsplasser i handlegaten, og flere av aktørene i Bogstadveien er redd for at etaten vil fjerne disse.
Hvis ikke det finnes parkeringsplasser, vil folk velge andre steder å handle, hvor det er lettere å få parkert, noe som vil medføre at vi får en lavere omsetning i forretningene, sier daglig leder i Hegdehaugens Jernvarehandel, Pål Bj. Reinung.

Han er tredjegenerasjons butikkinnehaver i den snart 90 år gamle forretningen, og forteller at etter at de fire plassene rett nedenfor butikken hans ble fjernet til fordel for trikkeholdeplass, sank omsetningen i butikken.
Det er lite som skal til før vi merker forandringene, og derfor er vi redd for å forrykke balansen mellom bilister og andre som kommer til gaten, sier han.

Ikke tillitt

Verken jeg eller de næringsdrivende har tillitt til undersøkelsen fra TNS Gallup, sier Andreas Melander. Vi opplever hver dag noe helt annet enn det som kommer frem der. Når vi i tillegg har fått dette, svart på hvitt, fra et profesjonelt firma som Keyfactor, er vi redd for at Statens Vegvesen kjører sitt eget løp og ikke tar hensyn til de innspillene vi kommer med. Vi skulle jo ha et godt forhold mellom utbygger og gatens næringsdrivende, nettopp for å slippe slike problemer og misforståelser.

Han oppfordrer Statens Vegvesen til å gjøre en ny undersøkelse i samarbeid med næringsforeningen, slik at de ikke tar avgjørelser på feil grunnlag.
Det virker som de vrir undersøkelsen, slik at de får det som de vil. Nemlig å bli kvitt bilene. Det er ikke formålstjenelig, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag