*Nettavisen* Nyheter.

Henrik B. Meidell

Kjøpere står i kø – uker før visning

HETT MARKED: Herman Stadshaug forlater Oppsal terrasse med tungt hjerte. Sol fra morgen til kveld på terrassen er ikke hverdagskost. En mulig fortjeneste på 1,6 millioner kroner, kan være en slags trøst. Foto: FOTO: HENRIK B. MEIDELL

Før leiligheten til Linda og Herman Stadshaug ble lagt ut for salg, hadde de arrangert fem visninger. En mulig kjøper kom helt fra Spania.

Klikk på bildet for å forstørre.

STUEN: Leiligheten er pen og tilsynelatende velholdt. Foto: FOTO: PRIVATMEGLEREN

OPPSAL: Helgens ordinære visningsrunde på den 90 kvadratmeter store treromsleiligheten i Oppsal terrasse er et godt bilde på temperaturen i Oslos boligmarked: Allerede for ett år siden fikk de den første, uformelle henvendelsen om de kunne være interessert i å selge.

Siden har det kommet flere. Uten at leiligheten har vært markedsført i noen kanaler, har de fått henvendelser i et antall som har gjort at de har arrangert fem private visninger.

Overrasket

– Dette er et utrolig populært strøk, men vi har blitt overrasket over å få så mange henvendelser, smiler Herman Stadshaug (36).

Hedmarkingen tar med seg familien på fire «hemått» etter å ha bodd seks år på Oppsal.

Les mer: Prisrekord på Bergkrystallen

I 2006 betalte ekteparet 2,7 millioner kroner for Obos-leiligheten. De fikk først tilslaget for 2,6 millioner, men i frykt for at noen skulle benytte forkjøpsretten og snappe boligen fra dem, la de på 100.000 kroner til.

Det har de ingen grunn til å angre på. Taksten de har fått nå, inkludert fellesgjeld, er nær småpene 4,3 millioner kroner.

Oppnår de takst, er gevinsten 1,6 millioner skattefrie kroner.

Men det kan bli mer. Megler Tor Andre Selåsdal i Privatmegleren blir ikke overrasket om kjøpesummen runder fem millioner kroner. I april ble en mindre leilighet – takstert til 3,1 millioner, solgt for 900.000 kroner over takst.

– Dette er populære leiligheter, sier Selåsdal, og peker spesielt på utsikten til Østensjøvannet som det mest attraktive.

Ingen markedsføring

Private visninger er ikke noe ukjent fenomen, men i dette tilfellet er Selåsdal overrasket.

– Det at interessenter melder seg før noen form for ordinær markedsføring, er høyst uvanlig, og et signal om hvor ettertraktede leilighetene på denne adressen er, fastslår megleren.

Les mer: Hvordan skal vi få plass til alle i Oslo?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.