*Nettavisen* Nyheter.

Kjøpmann i toppsjiktet

Lars Eliassen ved Esso Trosterud har blitt kåret til en av de tre fremste kjøpmenn i Norge. Utrolig hyggelig, sier en overrasket stasjonssjef.

Trosterud: - Jeg holdt på å ramle av stolen da jeg fikk vite at jeg var utpekt som en av de tre fremste kjøpmennene i Norge. Jeg ante ikke at Esso hadde nominert meg, sier Eliassen.
Han synes det er spesielt hyggelig å få en slik hedersomtale siden det er en litt spesiell bedrift han jobber i. Mange av de ansatte går på attføring og er ansatt på stasjonen via AS Rehabil i opptil to år, før de går ut i vanlig arbeid.

Livsstil

Årets kjøpmann blir tildelt daglig leder i en butikk som har utmerket seg på ett eller flere områder, uavhengig av kjedetilhørighet. Juryen består av folk innen industri, presse og MMI, og det er Handelsbladet FK som står bak kåringen.
- Å drive en bensinstasjon er en livsstil, ikke en vanlig jobb. Jeg tenker bensinstasjon og kundeservice hele døgnet. Jeg ønsket å tenke nytt da jeg begynte her. Jeg har etablert kafé, fast food, tv og internettstasjon. Vi har også et bra autorisert verksted, sier Eliassen.
Eliassen har jobbet på stasjonen i tre og et halvt år. Han har 13 års erfaring innen parkeringsbransjen, men det er første gang han driver en butikk.
- Kundebehandling og service er viktig også her, men på et annet plan. Mitt slagord for stasjonen er: "Det ikke vi har, har ingen andre heller".
Da han begynte i jobben som stasjonssjef, hadde han en visjon:
- At vi skal være førstevalget, både hos våre kunder og leverandører. Jeg har tre grunnverdier: Kvalitet, service og renhold.

Tydelig og klar leder

Det var hans tidligere distriktssjef, Hans Jørgen Gasmann, som tipset Esso. - Han har vært min mentor og en veldig god støtte for meg her på stasjonen det siste året, sier Eliassen.
Tilstede på stasjonen er også adm. dir. i AS Rehabil, Berit Lunder, og personalsjef Bjørn Bergersen. Berit Lunder roser sin kollega for å ha topp fokus hele tiden.
- Han tenker nytt, er målbevisst og har stor omstillingsvilje. Han er en tydelig og klar leder, sier Lunder.
- Det unike ved denne bedriften er at vi tar inn folk som i utgangspunktet er diskvaliserte til en jobb og som i løpet av tiden her blir kvalifiserte og kommer seg ut i en vanlig jobb, sier personalsjef Bjørn Bergersen.

Faste kunder

Esso Trosterud har mange faste kunder. - Det er de som er hovedstammen vår. De kommer tilbake fordi de trives - det gir en lokal identitet, sier Eliassen. Han bor på Haugenstua og har bodd i Groruddalen siden 1992. Det er kjempefint å jobbe her og veldig praktisk å bo nær arbeidsplassen. Jeg har en variert og fri arbeidsplass og har fått lov til å gjennomføre alle mine ideer, og Esso har vært med på prosessene.
- Blir du ikke sliten? Når har du fri?
- Det er morsomt å drive bensinstasjon. Jeg har stor frihet her og kan trene på dagtid når jeg ønsker det. Når jeg skal skal ha fri, reiser jeg langt bort.
29. april reiser han til USA på ferie.
- Da reiser han innom alle Esso-stasjonene han ser på veien, sier Bergersen og ler.

Lavt sykefravær

Lunder viser til arbeidsmiljøundersøkelser der fjorårets fravær var på 3 % på Esso Trosterud. Folk trives på jobb og er stolte av å jobbe her.
- Det er viktig å ha motet til å prøve, og av og til feile, det har stimulert kreativiteten min. Ikke alle ting fungerer bra, men det er viktig med tillit og støtte, så en tør å prøve ut nye ting. Jeg hadde ikke fått til dette hvis de ansatte ikke hadde stilt opp 100 prosent. De er lojale mot AS Rehabil og Esso, vi har et godt team work. Ingen leder blir bedre enn teamet en har rundt seg, sier en av de tre fremste kjøpmenn i Norge.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag