RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kjøpte gin-te for 10 000 kroner


Westerdalsstudent Cory Grier (midten) tok bokstavelig talt London til Oslo. Her sammen med Jenny Shipton fra Beefeater (t.v) og instituttleder Vibecke Osfoss (t.h.)
Westerdalsstudent Cory Grier (midten) tok bokstavelig talt London til Oslo. Her sammen med Jenny Shipton fra Beefeater (t.v) og instituttleder Vibecke Osfoss (t.h.)
Hva får en britisk gin-produsent til å spontanfly til Oslo for å bruke et femsifret beløp på en teblanding? Andreårsstudent ved art direction-linja på Westerdals Cory Greier forklarer.

Utstillingen “London Brygge” rommer tilsammen 14 verk av andreårsstudenter ved art direction-linjen på Westerdals School of Communication.

- Vi dro på en firedagers inspirasjonstur til London, hvor studentene ble bedt om å oppsøke så mange ulike miljøer som mulig. Observasjoner og inntrykk skulle så omgjøres til fysiske uttrykki et bestemt rom, forteller Vibeck Osfoss, instituttleder for instituttet for kommunikasjonsdesig ved Westerdals.

Det er tredje år på rad Westerdahls lager utstilling med den engelske hovedstaden som utgangspunkt. . I år vises de 14 verkene i et tomt butikklokale i tredje etasje i shoppingsenteret på Aker Brygge. Den uttalte målsetningen er å «ta London til Oslo»

Kjøpt opp av gin-gigant

Et av verkene som stilles ut er Cory Griers installasjon "Dry Marteani". Installasjonen består av to rødmalte søyler. På den ene søylen ligger det en stor tepose, på den andre ligger det en hel haug. Begge teposene er fylt med ingrediensene som brukes i en Beefeater-gin.

Installasjonen gikk rett hjem hos den britiske gin-giganten. I går ble markedssjef Jenny Shipton fløyet til Norge, for å ta te-kunsten nærmere i øyesyn.

Gin-produsenten har besluttet å kjøpe verket for 10. 000 kroner.

- Verket skal stilles ut på destilleriet i London. Vi har flere tusen besøkende der hvert år, så det er mange som kommer til å se det, fortalte en entusiastisk Shipton til en like entusiastisk Grier, da de to møttes på senteret i går ettermiddag.
Westerdals fikk London til Oslo, altså.

Den perfekte teblanding?

Cory Grier hadde lekt med tanken om å lage et verk som på en eller annen måte innebefattet te. Da klassen besøkte Beefeaters destilleri i London, kom ideen av seg selv. 

-  Da jeg stod og kjente på urtene i destilleriet, tenkte jeg at dette kanskje kunne være ingrediensene i den perfekte teblanding, forteller Cory, som kan røpe at hun er over gjennomsnittlig glad i den erkebritiske drikken.

Da hun kom hjem fra London var det bare å sette aven post til einerbær på husholdningsbudsjettet, og legge store mengder appelsinskall til tørk. På fem dagers intenst arbeid ble den bejublede installasjonen gjort ferdig.

Kunsten SKAL røres

Grier forteller at det er meningen at folk skal kunne ta og lukte på den store te-posen og at folk skal kunne ta med seg en smaksprøve hjem.

- Folk har vært litt for forsiktige, synes jeg - de er kanskje vant til at kunsten ikke skal røres? spør hun.

Kun noen få teposer hadde forsvunnet fra den røødmalte søylen i løpet av den knappe uken utstillingen har stått.

Men om ikke norske te-entusiaster får stjålet med seg et eksemplar av den unike blandingen, skal hun nok allikevel greie å bli kvitt dem. Beefeaters markedssjef Jenny Shipton spøkte nemlig om å servere teen som velkomstdrink til destilleriets besøkende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere