RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kjøreopplæringen dyrere, men bedre

Kjøreopplæringen har hatt én negativ utvikling de siste årene, og det er prislappen på førerkortet. Kjøreopplæringen er imidlertid blitt mye bedre, mener kjøreskoleguru Cato Myhrvold.

Vika: I lokalene i Vika har Cato Myhrvold trafikkskole holdt til i mange år. Siden 1958 har Myhrvold lært håpefulle å kjøre bil. Mye har endret seg siden den tid.
Trafikken er blitt mer krevende. Det er høyere hastigheter og større trafikk, forteller Myhrvold og legger til at det var mindre konflikter i trafikken før.

Før var det viktig å kunne bakkestart og rygge korrekt, nå er det mer fokus på trafikken, sier kjørelæreren.

Prisene har også endret seg. Nå må man betale minst 25.000 kroner for å kunne få førerkort.

Opplæring og sikkerhet

Kjøreskolene har i de senere år blitt pålagt en mer pedagogisk opplæring. Den nye læreplanen tar fatt i egoisme og felleskapsfølelse når det kommer til kjøring.
Kjøreopplæringen er mer strukturert nå. Elevene må gjennom fire moduler. For å kunne gå fra en modul til en annen må man ha godkjent forgje module, forklarer Myhrvold.

Han synes ikke det har oppstått noen negative endringer med årene.
Trafikkforståelsen har bedret seg, mener han.

Lite foreldreengasjement

Her på skolen har vi en foreldresamling hvor vi gir informasjon om opplæringsystemet, sier Myhrvold.

Likevel er det ikke mange foreldre som stiller opp på møtene.
Foreldrene vet ikke nok om kjøreopplæring og vi ønsker å gi dem info om hvordan opplæringen skal være, forteller Myhrvold. Hans mål som kjørelærer er å lære elevene opp godt nok til de skal forstå grenser og klare seg fremover uten ulykker.

Stor pågang

Selv om det koster mye penger å anskaffe seg førerkort, er det ikke mangel på pågang. Myhrvold tror det skyldes at førerkortet kan lette hverdagen litt.
Om man har muligheten til å kjøre bil, blir reiseveier kortere, og man har en litt større frihet, mener han.

Selv om elevene er ivrige etter å få lappen, anbefaler han å vente med teoriprøven før man har kommet litt inn i opplæringen.
Det er stadig flere som ikke klarer teorien. Jeg tror det er best å vente med denne prøven til man har lært en del i praksis, sier han.

Hovedsakelig er elevene hans fra byens vestkant, det er også her øvelseskjøringen foregår.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere