RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Klare for fritt brukervalg

ASOR er en av syv leverandører som tilbyr hjemmetjenester via Bydel Østensjø fra 1. juni. Om etterspørselen blir stor må de øke staben.

Nordstrand: I dag har vi 2,5 ansatte. Når brukervalgsordningen innføres i hele Oslo vil vi tilby tjenestene våre i 11 bydeler. Om etterspørselen blir stor må vi nok utvide staben. Non folk har vi allerede på plass, så vi er klare, sier Rizalina Jenssen.

Hun driver Active Service Omsorg Rekruttering (ASOR) sammen med ektemannen Hallvard.

Lang erfaring

ASOR har vært med i brukervalget i Bydel Nordstrand siden 2003. Rizalina er sykepleier og har jobbet i helsevesenet i over 20 år. For det meste i eldreomsorgen, hjemmesykepleien, på sykehjem og på sykehus.

I Bydel Nordstrand har vi 35 brukere. Noen får besøk av oss tre ganger daglig, men mange får bare hjemmehjelp hver tredje uke, forteller hun.

Fra 1. juni får beboerne i Bydel Østensjø anledning til å velge Rizalina med mannskap til å utføre de lovpålagte tjenestene.

Faste personer

Nordstrands Blad møter henne hjemme hos Levi Jensen på Lambertseter. Denne dagen samarbeider hun med hjemmesykepleier Ying Rygland fra bydelen om å stelle for han. Johansen er godt fornøyd med arbeidet de to utfører.

Det beste for meg hadde vært å ha bare faste personer her. Om jeg kunne velge ville jeg hatt Ying hver gang. Hun vet hvordan jeg er og hvilke behov jeg har, sier han.

Jeg vet at du trenger tid og at du gjerne vil prate litt, sier Ying.

Lite hjelp

Levi synes han synes han får altfor lite hjelp fra bydelen.

De som kommer hit gjør en god jobb, men de må alltid stresse av gårde. De burde hatt litt bedre tid hos hver person. Hos meg er det for eksempel en hel masse jobb bare for å få meg over i en stol, sier han liggende på magen på en seng med hjul.

Og vi må jo bare følge det vedtaket som er gjort, skyter Rizalina inn.

Hun legger til at hjemmesykepleien kommer hver dag og at leiligheten til Levi blir vasket en gang i uka.

Vi handler også en gang i uka, vasker tøyet hans og skifter sengetøy, forteller hun.

Tilleggstjenester

Levi har ikke benyttet seg av tilbudet om tilleggstjenester fra ASOR.

Nei, millionær er jeg ikke, men jeg regner med å bli det snart! ler han, men legger til at han synes trygdekontoret burde gi han støtte til å noen tilleggstjenester.

Hvis jeg skulle betale det selv måtte jeg nok jobbe mye overtid, sier han og begynner på frokosten som Rizalina serverer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere