*Nettavisen* Nyheter.

Klart for dobbeltspor Oslo-Ski

Stortingsrepresentant Truls Wickholm kom onsdag med meldingen om dobbeltspor mellom Oslo og Ski.

Dobbeltsporet mellom Oslo og Ski skal realiseres. Det kan gi «t-banefrekvens» på lokaltogene som stopper ved Holmlia, Hauketo, Ljan og Nordstrand stasjoner.

Klikk på bildet for å forstørre.

I fjor sommer sto en frustrert Arild Haugan på Holmlia stasjon og så mosse-togene med god plass suse forbi. Nå kan han glede seg over å få tog som stopper, og stopper ofte. Arkivfoto: Sara Sægrov Rud

Klikk på bildet for å forstørre.

I Oslopakke 3 ligger det nå en mulighet til privatfinansiering av Mosseveitunnel. Det kan bety at den nåværende Mosseveien kan få langt mindre trafikk i overskuelig fremtid.

Klikk på bildet for å forstørre.

Når dobbeltsporet mellom Oslo og Ski blir en realitet, skal ikke togene lenger bare suse forbi for eksempel på Holmlia stasjon.

OSLO: Fredag formiddag ble stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2010-2019 presentert.

Den inneholder blant annet gladmeldingen om at 11.6 milliarder kroner er satt av til et meget etterlengtet dobbeltspor for togene som ankommer Oslo sørfra.

Hvert tiende minutt

- Det nye sporet skal gå fra Oslo S til Kolbotn, deretter til Ski. Dobbeltsporet skal brukes av de togene som i dag ikke stopper på de lokale stasjonene, forteller stortingsrepresentant Truls Wickholm (Ap).

- Planen er ikke helt spikret, men betyr etter all sannsynlighet at dagens spor skal benyttes av lokaltogene. Altså store forbedringer for vårt område (Wickholm er selv fra Holmlia, red. merk). Det kan gi lokalbefolkningen på Søndre Nordstrand og Nordstrand et togtilbud på linje med T-banens, altså hvert tiende minutt, sier han.

Arbeidet med dobbeltsporet har planlagt oppstart i 2013 og forventes ferdig i 2017-18.

Privat Mosseveitunnel

I NTP ligger også Oslopakke 3, som er planen for all samferdsel (vei- og kollektivtransport-prosjekter) i Oslo og Akershus.

I denne pakken ligger både Manglerudtunnel (E6) og Mosseveitunnel (E18). Truls Wickholm forutsetter at Manglerudtunnelen bygges som planlagt.

- Når det gjelder Miljøtunnelen på Mosseveien er den blant de prosjektene som nå kan realiseres via forskuttering av penger, forteller Wickholm.

- Samferdselsdepartementet sier det er mulig å privatfinansiere tunnelen, og at Statens vegvesen senere overtar driften. Det er lovet noen penger i Oslopakke 3, og disse kan forskutteres som rent kronebidrag ytt mot eiendomsutvikling, sier Wickholm.

Som på Vækerø

Han viser til at dette for eksempel ble gjort da Vækerøkrysset skulle bygges. Da var de Statoil Hydro som finansierte prosjektet mot at de fikk bygge sitt hovedkontor der.

- Dette er noe som må drøftes med de berørte parter. Det viktigste nå er å gi beskjed om at det faktisk går an å realisere en Mosseveitunnel på denne måten, forklarer han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.