RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kloke hoder trengs til Stovner stasjon


En svingdør og en port på Stovner T-banestasjon vankeliggjør adkomsten til perrongen mot Vestli.
En svingdør og en port på Stovner T-banestasjon vankeliggjør adkomsten til perrongen mot Vestli. Foto: Foto: Bjørn Rydmark
Neste år skal Stovner T-bane stasjon rustes opp. Hva skjer med portene som gjør veien fram til perrongene mindre framkommelig?

STOVNER: I følge kommunikasjonssjef i Kollektivtransportproduksjon AS (KTP), Bjørn Rydmark, skal Stovner T-banestasjon få seg en opprustning neste år.

Men hva som vil skje med de to portene som hindrer adkomst til perrongen fra sentrum og mot Vestli, er ennå usikker.

Glatt omvei

Vaktmester i Fossum terrasse borettslag, Tor Arne Løvlien, forteller at porten og svingdøra er til hinder for T-banens trafikanter.

– Når man kommer fra byen og skal hjem kan man gå gjennom svingdøra. Men skal man gå inn på T-banen igjen, eller kommer fra borettslaget, så må man gå helt rundt, sier han.

Løvlien antar at broa er cirka 2,5 meter bred og 250-300 meter lang. Han har registrert flere personer som tydeligvis har hatt dårlig tid, og har satt rennafart mot svingdøra.

– Mange er nok frustrerte på grunn av dette her, spesielt på vinterstid. Da kan det fort ta 6-8 minutter ekstra å gå over gangbroa. Mange er engstelige for hålke på vinteren. Hadde det vært varmekabler i bakken, eller at broa var bygd inn, hadde det blitt noe annet, sier han.

– Jeg håper Ruter gidder å gjøre noe med dette.

Sikkerhetsårsak

Bjørn Rydmark forstår problemstillingen, men forklarer at det har en årsak.

– Stasjonen låses om natten, for at vi skal være sikre på at det ikke oppholder seg uvedkommende inne på stasjonen. Derfor er det enveis gjennomgang der. Etter planen skal Stovner stasjon rustes opp neste år. I løpet av den tiden er vi nødt til å tenke oss om og få en risikoanalyse av hele situasjonen: hvordan vi skal løse dette med tilgjengelighet på den ene siden og sikkerhet på den andre siden. I sikkerhet ligger jo også dette her med låsing av stasjonen ved å hindre at uvedkommende kommer inn, sier han.

Rydmark mener at det er mulig at «karusellen» kan erstattes med noe annet.

– Vi får rett og slett sette sammen noen kloke hoder, som kan finne fram til noen gode løsninger. Vi er nødt til å løse dette sikkerhetsmessig først, forteller han.

Foreløpig kan ikke KPT gi noe umiddelbart løfte om at de fjerner porten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere