RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mer moderne og klasseleder på sikkerhet.
Mer moderne og klasseleder på sikkerhet. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Knuser tysker

Volvo S60 fillerister BMWs 3-serie.

Volvo har akkurat introdusert en ny familiebil i Norge. S60 er egentlig et derivat fra V70 og Ford Mondeo, og settes opp i en bilklasse der det selges en god del sedanmodeller.

Kjører best

Volvo har gjort store framskritt med kjøreopplevelsen på S60. Dette er uten tvil Volvos beste bil å ratte.

Riktignok vektlegger Volvo fortsatt komfort framfor sportslighet, så styreopplevelsen oppleves derfor ikke like skarp som i Mondeo. Men bevares, dette er bra. Veldig bra.

BMWs 3-serie, og spesielt 320, framstår som referansebil i en premiumklasse Volvo så gjerne vil være fullverdig medlem av.

Men fortsatt kjører BMW 320 best av de to, ikke minst fordi den trekker på bakhjulene og kombinerer sportslighet, styrefølelse og komfort på en måte bare BMW får til.

Bilstans

Volvos testseier over BMW knyttes først og fremst opp mot sikkerhet. Ikke den sikkerheten som bør være på plass i det øyeblikk kollisjonen er et faktum, men den sikkerhet som reduserer eller eliminerer fare for skade.

City Safety, som bremser og i byfart stanser bilen, er eksempelvis standard i S60.

Mot ekstra betaling kan S60 utstyres med kameraer og elektronikk som gjenkjenner fotgjengere. Bilen stopper automatisk dersom ikke føreren reagerer raskt nok.

Den adaptive konstantfartsholder henger seg på bilen foran, og illevarslende rødlys på frontruta blinker om avstanden til forankjørende er for liten, ved siden av at bilen varsler om kjøretøy i speilenes blindsone.

Her er BMW med dagens 3-serie ikke i nærheten av å matche Volvo.

Ulykkesfri

Gjenkjenning av fotgjengere er nok et skritt på veien mot den ulykkesfrie bilen.

Bare så trist at Volvo enn så lenge tar ekstra betalt for teknologi som egentlig burde vært standard i alle nye biler – og som ganske sikkert blir det gjennom lovpålegg om noen år.

S60 støyer dessuten mindre innvendig enn 320, hvilket styrker kvalitetsopplevelsen i Volvoen. Volvos interiør er ikke lenger så klinisk som det har vært, og takk for det.

Likevel mener vi at BMW 320 med sine mange år på veien fortsatt stiller med et like godt førermiljø som Volvo S60.

Motorsterke

Testbilene ble levert med nær identiske motorer. BMWs 163 hk med 350 Nm i dragkraft oser av kraftoverskudd og klarer seg – selv med automatgir – på under 0,6 liter/mil i test.

Automatgiret er et av klassens beste.

Det samme kan vi ikke si om Volvos automatgirkasse, som i testbilen reagerte altfor sent ved nedgiring, og i tillegg ga Volvoen 21 prosent høyere testforbruk enn BMW-en.

Automatgiret tok faktisk fra oss mye av den gode opplevelsen Volvos råsterke (163 hk/400 Nm) D3 dieselmotor kunne by på. 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere