RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kollektivtilbud på halv tolv


Jan Frode Nordli spurte om politikerne og NSB forsto at få og forsinkede tog ville få flere til å velge bilen.
Jan Frode Nordli spurte om politikerne og NSB forsto at få og forsinkede tog ville få flere til å velge bilen.
Spørsmålene fra salen var mange da politikere og fagfolk tok debatten om kollektivtilbudet på Holmlia.

HOLMLIA: Det var i kirken på Holmlia at Sosialistisk Venstreparti hadde trommet sammen til debatt om - etter publikums mening - et kollektivtilbud med forbedringspotensial. Oslopolitikere i bystyre og byråd, samt representanter fra storting og regjering var også invitert, sammen med NSB, Oslo Sporveier og deres arbeiderforening. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete skulle også komme, men meldte avbud i siste liten. Mange hadde nok også fått svar på flere frustrerte spørsmål, om Oslo Sporveier hadde møtt til debatten.

Det er staten som har ansvar for togene, mens Oslo styrer med resten av kollektivtilbudet. Mange av publikummerne satte fingeren på problemer med at buss og tog svært ofte ikke korresponderer på Holmlia, og at det derfor blir mye venting. Det kan være slitsomt å togpendle når toget bare går to ganger i timen, og salen etterlyste kvartersrute på toget.

Ekstra vogn

Vi vet at toget til Holmlia er folks T-bane her ute, men vi kan ikke umiddelbart klare avganger hvert femtende minutt herfra. Men jeg har gode nyheter: Fra 6. januar vil vi kjøre med en ekstra vogn, noe som betyr hundre flere seter. Skal vi stoppe oftere på Holmlia, må andre stopp eller togavganger droppes, sier Åge-Christoffer Lundeby, informasjonssjef i NSB. Før dobbeltspor på jernbanen mellom Oslo og Ski er på plass, mener Lundeby alt man kan gjøre er å flikke på det som alt er.

Stiv kuling

Johnny Hagen (H) er lokal BU-kandidat og befant seg mellom publikum.

Jeg har ofte stått i stiv kuling på Holmlia stasjon. Hadde det vært mulig å få en plass å vente? spurte Hagen.

Noen menn bruker handicapheisen på Holmlia til avtrede, kunne vi fått en glassheis i stedet? undret Kari-Gro Thorstensen, og informasjonsdirektøren i NSB lovet å ta med seg mange henstillinger til Jernbaneverket som står for tilrettelegging og vedlikehold langs banen. Det ble også gitt klar beskjed om at Holmlia stasjon ikke er universelt utformet.

Buss

Jeg liker ikke å snakke om en bane som kan leveres om ti eller femten år. Vi må ha konkrete tiltak nå, i form av flere og hyppigere bussavganger, mener samferdsels- og miljøbyråd Peter N. Myhre (FrP), og som også understreket viktigheten av å følge opp den allerede vedtatte Oslopakke 3. Myhre hevdet i at siden Stoltenberg-regjeringen overtok roret var det ikke lagt inn en eneste materiellbestilling. Dette kunne NSBs informasjonsdirektør bekrefte etter debatten, men det vil komme noe nytt materiell etter nyttår.

Nordstrand Blad har flere ganger skrevet om at elevene har vansker med å få plass på bussene ut til den nye skolen på Bjørnholt, og dette var det flere møtedelakere som var innom. Kari Pahle (SV) forteller at dette vil hun nå ta tak i, og i morgen blir dette tema på et møte mellom politikere, skolen og Oslo Sporveier.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere