RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kollektivtrafikken på Ring 3 må vente


Seksjonsleder i Statens vegvesen, Stor-Oslo distrikt, Anders Aaram forteller at arbeidet med å forbedre forholdet for kollektivtrafikken på E6/Ring 3 må utføres i etapper.
Seksjonsleder i Statens vegvesen, Stor-Oslo distrikt, Anders Aaram forteller at arbeidet med å forbedre forholdet for kollektivtrafikken på E6/Ring 3 må utføres i etapper.
Den foreslåtte regulerings- planen for E6/Ring 3 mellom Manglerud og Teisen er forsinket i det politiske systemet. Bedringen for kollektivtrafikken vil dermed ikke komme før senhøsten 2011.

MANGLERUD/BRYN: Statens vegvesen ønsker å legge til rette for kollektivfelt og sykkelbane på Ring 3 mellom Manglerud og Teisen for å øke trafikksikkerheten. I tillegg er det et mål å redusere miljøbelastningen for naboeiendommene, samt miljømessige forbedringer av forholdene for gående og syklende.

Planområdet omfatter E6/Ring 3 fra Manglerud i sør til Teisen i nord, samt Østensjøveien fra Bryn senter til Jernbaneveien.

Etappevis

Til nå har Stortinget bevilget 21 millioner kroner til reguleringsplanen. Cirka to millioner kroner er allerede brukt på utbedringer ved Ryenkrysset.

Nå har vi nok penger til å komme i gang, men det ligger jo i kortene at vi må utføre dette arbeidet i etapper. Det kjører en del biler på denne veien, som vi må ta hensyn til, sier seksjonsleder i Statens vegvesen, Stor-Oslo distrikt, Anders Aaram.

Venter til neste vår

Når vi får et positivt, politisk vedtak vil vi trenge cirka ti måneder til vi kan sette spaden i jorda. På den tiden skal vi lage bygeplaner og ha anbudskonkurranser. Det er trolig ikke så lurt å begynne byggingen på tjukkeste vinteren, for vi skal jo jobbe tett inntil trafikken og få på plass asfalten på en ordentlig måte, så vi vil nok vente til våren 2010, sier han.

Reguleringsplanen skal behandles i byutviklingskomiteen 21. januar og kommer trolig på sakskartet til bystyret uka etter.

Utfordrende oppgave

Aaram regner med at de trenger to lange sommersesonger og han ser for seg at de tar en retning om gangen.

Lengden på byggetiden kommer an på hvor mye ulempe vi kan påføre trafikken. Vi vil uansett måtte sperre av området det arbeides på, og det vil påvirke dem som kjører på E6. Det blir en utfordrende oppgave å finne fram til en anleggsdrift som sikrer forsvarlig fremkommelighet på denne strekningen, samtidig som vi får arbeidet utført effektivt, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere