Konventveien-problemer må ikke eksporteres til andre

Ullern Avis/Akersposten klager over byråkratisk sommel og signaliserer dermed at man er mer opptatt av at formalia følges (at reguleringsplanen implementeres) enn av å se helhetlig på de dagsaktuelle problemstillingene. Det er det full anledning til, selv om avisens standpunkt også er litt for lett å få øye på i det som skulle og burde være objektiv reportasje-journalistikk.

Om en for lengst vedtatt reguleringsplan blir satt ut i livet eller ikke bør være underordnet dagens virkelighet. Det bør ikke være slik, at problemer i rushtiden langs drøyt hundre meter nederst i Konventveien skal få uante konsekvenser for et langt større område.

Her parkeres biler som både hører hjemme her og andre steder og gjør gateløpet for smalt til å gi passeringsbredde. Dette kunne det vært løst ved å etablere parkeringsforbud og sørge for å gi klagernes biler parkeringsplasser i sidegater eller på tomter like ved. Så kunne man i tillegg legge inn flere humper for å gjøre gjennomkjøring enda mindre attraktiv.

Fysisk stengning mer eller mindre midt i en vei/gate reduserer nok trafikken betydelig nær det fysiske hinderet men gir til gjengjeld økt blindveikjøring i området forøvrig. Argumentet om at Konventveien fikk halvert trafikken under gravearbeidet i 2006 er absolutt ikke holdbart i dag. Trafikkbildet er betydelig endret siden den gang, blant annet grunnet økt trafikk generelt og på grunn av sterk aktivitetsvekst og utbygging i Skøyen-området. Dette ser man tydelig i hele området derfra til Smestad-krysset.

Alle instanser, og nå altså i siste instans Samferdselsetaten, har ansvar for å tenke helhetlig og kan ikke tillate seg å bli offer for en gruppering som meler sin altfor lokale kake og ønsker å eksportere sine problemer i stedet for å løse dem.



Per K. Nilssen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag