*Nettavisen* Nyheter.

Krever at toget går

En ting er at det er trangt på toget fra Holmlia i morgenrushet. Verre er det når toget ikke går. Foto: Arne Vidar Jenssen

– Vi i vår bydel som bruker toget, krever svar fra NSB på hva de vil gjøre for å sikre nok tog i rushtiden.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ikke så sjelden må NSB sette inn buss for tog på Holmlia. Foto: Foto: Arne Vidar Jenssen

HOLMLIA: Dette sier Rune Eriksen (A), nestleder i miljø- og teknisk komite i Søndre Nordstrand bydel.

– Kravet kan også utvides til våre naboer på Ljan og Nordstrand.

– Hvordan skal det bli til vinteren? Vi husker veldig godt situasjonen fra sist sesong.

Må virke

– Det vi vil, er at NSB «virker». For det er ingen tvil om at toget er det beste tilbudet når det går med nok kapasitet, men med dagens situasjon, er vi nødt til også å jobbe for økt busstilbud.

Buss for tog

Nordstrands Blad har vært på Holmlia stasjon et par morgener nå. Trangt på perrongen og enda trangere på togene. Spesielt ille når ett tog er innstilt. Da er det å sette sin lit til ventende buss utenfor med lapp i vindu: «Buss for tog».

– Det er ganske ofte vi får oppringing med forespørsel om vi kan kjøre Holmlia-sentrum, forteller en turbuss-sjåfør.

Ekspressbuss

Sist vinter og vår ble det kjempet for å få utvidet kapasitet på 80E-bussen - og aksjonistene seiret.

Nye planer

– I Aftenposten for en drøy uke siden kunne vi lese at NSB vil kjøpe 50 nye tog for å konkurrere med Flytoget, sier Eriksen.

– Det må de ikke få lov til. De klarer jo ikke oppgaven de har med kjernearbeidet sitt - nemlig å befordre oss arbeidsfolk som hver dag er avhengig av å komme til og fra arbeid. NSB må ikke få lov til å konkurrere ved hjelp av statstøtet med et flott flytogtilbud når de ikke kan klare dagens oppgaver.

Berører mange

– Det kan virke som om NSB flytter litt på problemet fra den ene strekningen til den andre. Noen ganger går det bra mellom Oslo og Ski, men da går det tregt på andre strekninger, sier Rune Eriksen.

– Det tilbudet NSB gir oss, er for meg som en provokasjon mot oss som bruker toget hver dag og som er NSBs faste kunder.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.