*Nettavisen* Nyheter.

Krever bedre svømme-opplæring

Badeenglene Rakel Mina Stinessen Brekne, Ismael Ma Dukuray og Sander Antonsson Bjerke , alle fem år, er snart som fisker i vannet. FOTO: Anita Bakk Henriksen

– Det er et enormt behov for svømmeopplæring i Oslo, men svært få basseng er egnet, sier en bekymret daglig leder for Svømmeakademiet, Kenneth Olsen.

oslo: En fersk undersøkelse fra Norges Svømmeforbund viser at nesten seksti prosent av norske tiåringer ikke kan svømme.

– Vi gjorde en tilsvarende underøkelse i 2006, og siden den gang har ingenting forandret seg, sier en rystet Tore de Faveri, fagansvarlig i Norges Svømmeforbund.

Samfunnsansvar

– Dette er helt klart et samfunnsansvar, og det svikter på flere ledd. Øverst står det økonimiske aspektet, men etter min mening finnes det alltid utveier, sier de Faveri.

Det er et krav i norske skoler i dag at alle barn skal få svømmeopplæring. På skolesvommen. no står det: "Læreplanens kompetansemål etter 4. årstrinn er at eleven skal kunne "vere trygg i vatn og vere symjedyktig".

– Det er viktig å være klar over at denne prosessen er tidskrevende. Skolen må sette av nok tid slik at elevene har mulighet til å oppnå kompetansemålet. Det å lære elevene trygghet i vann og få dem svømmedyktige, er det viktigste skolene kan bidra med innenfor drukningsforebygging

Det ligger et minimumskrav på ti timer fra andre til femte trinn, noe Tore de Faveri stiller seg uforstående til.

– Ti timer er ikke i nærheten av nok. Våre undersøkelser vier at det kreves cirka 40 timer for å oppnå tilfredstillende svømmedyktighet.

Norge er dårligst i Skandinavia på svømmeopplæring. I Danmark og Sverige kan 80-90 prosent av barna svømme, noe Kenneth Olsen synes er helt forferdelig.

– Hvis politikerne mener alvor med å forbedre bassengsituasjonen og svømmeundervisningen så bør man starte i riktig ende. Se på hvilken type basseng som er egnet til formålet. Dybde, størrelse og så videre. Se også på hvordan man kan organisere undervisningen så effektivt som mulig for å oppnå det man ønsker – lære barn å svømme. Når man ser på antall drukningsulykker i Norge hvert år, og hva det koster samfunnet i personlige tragedier (og kroner og øre) så forstår man at dette er en investering vi har råd til, sier Olsen.

Start tidlig

– Jeg mener at barn bør vennes til å være i vann, og trives i vann så tidlig som mulig. Vanntilvenning fra 4 års alder (gjerne før). De bør begynne på svømmekurs cirka når de er 5. I 7-8 års alderen er de ofte mer skeptiske så det tar lengre tid å lære å svømme, sier Olsen

Han er klar i sin tale når han sier at et lite grunt plaskebasseng ikke er egnet for en femåring som skal lære å svømme, på samme måte som et stort, dypt basseng heller ikke er så godt egnet.

– Barna lærer fortere når de føler seg trygge i læringssituasjonen, sier Olsen.

Svømmeundervisning i regi av skolen foregår vanligvis i store grupper med 15-20 barn eller mer, og to instruktører eller lærere. Olsen forteller at det da er vanskelig å få til en god og effektiv svømmeundervisning fordi barna har ulike forutsetninger og er på ulikt nivå.

– I Svømmeakademiet velger vi å jobbe i små grupper med 4 barn og en instruktør, noe som gjør at instruktøren alltid har god oversikt over barna, og har tid til hvert enkelt barn. , forteller Olsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.