RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Økt trafikk ved utbygging av Wyllerløypa

I disse dager er de nye utbyggingsplanene for Tryvann Vinterpark ute på høring, og det dreier seg om en svær utbygging som vil gi en seksdobling av biltrafikken i Sørkedalen.

Ifølge skianleggets egne anslag vil utbyggingen medføre en økning av antall brukere på 50 %; fra 200.000 idag til 300.000 når utbyggingen er ferdig. Ifølge anslagene vil 90 % av trafikkøkningen komme i Sørkedalen.

I rene tall vil det si at fra dagens 200 biler på helgedager vil det, etter utbygging, være 1.200 biler som kjører til og fra anlegget i Sørkedalen på en vanlig helgedag. Dalen er allerede et populært utgangspunkt for skiturer i marka, og det er mye trafikk fra dette; hvor man allerede i dag opplever at det kan være kø av biler inn og ut av dalen. En ytterligere trafikkbelastning vil medføre store trafikale problemer.

En seksdobling av biltrafikken til Wyllerløypa vil være en stor belastning for beboere i området, og dette er bare ett negativt aspekt av utbyggingen. Utbyggingen vil dekke rundt fire ganger så bredt område av åsen som det Wyllerløypa dekker i dag, og det vil fjerne mye av skogpreget som nå dominerer.

Planen er å ta ut vann fra Sørkedalselva for å produsere kunstsnø for hele dette løypekomplekset; med potensielt uheldige virkninger på dette fredete vassdraget. Det vil desuten bli en mangedoblet lys- og støyforurensing etter utbyggingen.

Planene for utbyggingen ligger på hjemmesidene til Plan- og Bygningsetaten i Oslo kommune, og de har høringsfrist den 20. januar.

Så for den som måtte ønske å komme med innspill i denne saken, så er det nå det gjelder.



Knut Movik

Sørkedalen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere