
Kul kubist

TEKST OG FOTO: Øivind Skar
Noen biler blir man raskere glad i enn andre. Citroëns nye C3 Picasso er en slik.
Ikke fordi den representerer noe kunstverk på høyde med det beste fra mesteren Picasso, men den er i det minste på høyde med det beste bilindustrien til nå har klart å skape av kompakte flerbruksbiler til fornuftig pris.
Fra 205.000 kroner
Fornuftig pris vil i dette tilfellet si fra 205.000 kroner. Vi noterer Opel Meriva, Skoda Roomster, Nissan Note og Ford Fusion som nærmeste konkurrenter.
Med lengde på litt over fire meter og med plass til fire storvokste og ganske mye bagasje, framstår C3 Picasso som en biltype påtvunget oss av miljøkrisen.
Ikke noe galt i det.
Hvorfor pakke i lengden og bredden når pakking i høyden faktisk gir langt bedre plassutnyttelse både i bilen og på veien? I tilfellet C3 kjører bilen lekent og stabilt med tilstrekkelig komfort, og det vil ikke overraske oss om C3 Picasso utpå høsten stikker av med prisen som Årets Bil i Europa for 2010.
À la Yaris
Nå har ikke Citroën akkurat funnet opp hjulpet på nytt, men de har stjålet litt herfra og litt derfra (bakseteløsningen kommer faktisk fra Toyota Yaris), og satt det sammen på en elegant og høyst moderne måte.
Og det med en opplevd kvalitet som til nå har vært ukjent i kompakte biler fra Frankrike.
Kanskje kommer det av at bilen faktisk bygges i Slovakia. Uansett håper Citroën å selge 110.000 C3 Picasso i krisemaksimerte 2009, men hvor mange av dem som kommer til Norge våger ikke informasjonsdirektør Vigdis Dahlseide hos importøren å si noe om.
Feil motorvalg
Ei heller kan hun svare på hvorfor Citroën ikke tilbyr den miste dieselmotoren med partikkelfilter, slik at den kan selges til enda hyggeligere pris i Norge.
90 dieselslurpende hester er etter vår mening mer enn tilstrekkelig i C3 Picasso, som derimot etter påske blir å finne på norske veier med 110 hk dieselmotor (kjent fra flere Peugeot-, Citroën-, Mini-, Volvo-, Ford- og Mazdamodeller), samt den samme bensinmotoren BMW bruker i Mini (95 hk).
Naturligvis leveres bilen med seks kollisjonsputer og antiskrensprogram (ESP), og den er designet for fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonsprogram hvilket betyr ekstra sikker bil.
Dette kan bli gøy i en heller biltrist tid.
Vår mening om Citroën C3 Picasso
Bak rattet |
8 |
Plass |
9 |
Bagasje |
9 |
Komfort |
7 |
På veien |
6 |
Ytelser |
8 |
Forbruk/CO2 |
7 |
Sikkerhet |
9 |
Utstyr |
7 |
Pris |
8 |
Sum (100) |
78 |
Citroën C3 Picasso i tall
Pris billigste |
204.900 kr |
Lengde |
4,08 m |
Bagasje (VDA) |
385/1506 l |
Motor (diesel) |
110 hk |
Motor (bensin) |
94 hk |
Forbruk (EU) |
0,49 l/mil |
CO2-utslipp |
130 g/km |
Kollisjonsputer |
6 stk |
Antiskrens |
Ja |
4x4 |
Nei |
Garanti |
3/12 år |
EuroNCAP* |
Ikke testet |
*Mer om sikkerhet: Euroncap.com
Mest sett siste uken
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!