RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kulturhistorisk museum må ikke flyttes til Bygdøy


 
 

En av nasjonens større kulturpolitiske spørsmål står foran sin avklaring.

Statsråd Aasland fra SV har så langt bryskt avvist alternativene til et samlet kulturhistorisk museum på Vikingskipmuseet på Bygdøy. Dette til tross for sterke protester fra lokalt hold i Oslo og Bygdøy. Når man på toppen av det hele vet at ledelse og stab ved museet klart går i mot en samlet løsning på Bygdøy må man stille spørsmålet om statsrådens dømmekraft og hastverksarbeide.

Vikingskipsmuseet er et nasjonalt ikon. Det viser stolte sider av vår historie fra tidligere tider tvers igjennom middelaldere frem til i dag. Det må være åpenbart at museet som fremfor noen nettopp forteller denne viktige del verdenshistorien må gis forsvarlig behandling hva gjelder utbygging og lokalisering.

Kulturhistorisk museum ønsker nye og gode fasiliteter, dagens bygningsmasser er svært mangelfulle for å møte dagens krav til moderne museums drift. Et slikt museum må være tilgjengelig for brede grupper av norske så vel internasjonale besøkende og bygningsmessig falle naturlig inn i sine omgivelser.

Samling av Kulturhistorisk museum på Vikingskipstomten på Bygdøy innebærer en ny bygging på 40.000 m2 et digert bygg. Denne skal ta i mot over 700.000 besøkende det første året. Nybygget skal legges tett opp mot grensen til Folkemuseet med sine gamle, nette middelalderhus. Det kan umulig være innenfor vernehensyn til disse gamle, unike hus og det naturmiljø som her finnes.

Plassering av et slikt bygg og virksomhet må være i strid med intensjonene og reglene for fredningsarbeidet som nå pågår for Kongsgården og Kongeskogen et stenkast unna. Et nytt museums -bygg på tomten må også komme i konflikt med reguleringsbestemmelsene for tilstøtende bolig område som resten av Bygdøy nå er underlagt.

Rent verne- og reguleringsmessig kan ikke et nytt museums bygg tilrådes og må avvises av statsråden. Av bl.a. disse grunner gikk Frogner bydelsutvalg enstemmig imot et slikt forslag for vel et år siden da dette var oppe til behandling. Når vi vet at Oslo kommune er reguleringsmyndighet for området og går i mot forslaget må statsråden/staten ta dette innover seg, trekke forslaget og ikke risikere å opptre i strid med lovverket som andre aktører må forholde seg til.

Et annet forhold av betydning er vei- og trafikkforholdene for Bygdøy. Det handler om museets tilgjengelighet og de øvrige attraksjonene som i dag er på Bygdøy. Vikingskipsmuseet er Norges mest besøkte museum med sine 550.000 besøkende. Naboen Folkemuseet har hele 250.000 besøkende. I tillegg kommer besøkende til Sjøfarts- Fram- og KonTiki museet med noen hundre tusen. Bygdøy er med sin sentrale beliggenhet også et av Oslos mest attraktivt rekreasjonsområde for byens befolkning og så vel besøkende t5il hovedstaden. For vel 10 år siden gjennomførte bydelsutvalget og Bygdøy Vel en trafikktelling. Denne viste at ca. 50.000 besøker Bygdøy på en god dag. Oslos befolkning og turister opplever en tilstrømming til dette begrensede område tilsvarende en hel Holmenkollsøndag. Det er formidabelt og dokumentert. Aftenpostens debattredaktør kan umulig være godt orientert. Med et nytt stort museum på Bygdøy vil tilgjengeligheten til både museene og friluftsområdene sterkt forverres. Trafikken er allerede altfor stor i dette høyt pressede område, man bør snarere redusere attraksjonene og trafikken på Bygdøy, enn øke den.

Musene på Bygdøy kan kun betjenes av buss og bil og til en viss grad av ferge om sommeren, vinterdrift er urealistisk bl.a. grunnet is forhold. Det er kun en vei som fører til Bygdøy. Den er av en standard som ikke er mye bedre enn den som ble anlagt for over 100 år siden! Det finnes nesten ikke fortau, veien består av mange smale passeringer og uoversiktlig svinger. Skulle man utbedre veinettet for å imøtekomme en slik formidabel trafikkøking, med tilsvarende forverring av skoleveien for flere hundre barn, vil det innebære betydelige inngrep i fredede områder, jordbruksfelt og boligområder. Det vil forårsake ubotelig skade og enorme kostnader. Det kan anføres at det har tatt hele fire år å få godkjent av Riksantikvaren ny sykkelvei langs Dronning Blanchas vei. Hva kan man da forvente i en sak som denne? Intet?

Vikingskipmuseet ligger midt i området for en av Bygdøys viktige skoleveier. Bare trafikksituasjonen og ikke minst behovet for sikker skolevei på Bygdøy vil måtte umuliggjøre et prosjekt om samling av museet der.

SV søker å fremstå som et parti som støtter lokalt demokrati, sikre barns skolevei og minimere støy og luftforurensing i boligstrøk. Om SV statsråden går inn for dette prosjekt stiller hun seg selv og sitt parti i et underlig lys.

Av grunner som her er berørt hersker det liten tvil om at en samling av Kulturhistorisk museum ikke kan legges til Bygdøy.

En bedre og rimeligere løsning er å samle museet der det tidligere er foreslått, den ferdigregulerte tomten i Bjørvika/Middelalderbyen. Som leder av Bydel Frogner, vertskapsbydelen for Vikingskipmuseet vil jeg appellere til statsråden å besinne seg og tenke nøye gjennom denne saken før en avgjørelse tas. Et slikt museum må gi rom for opplevelse og inspirasjon, god tilgjengelighet for brede grupper av norske som internasjonale besøkende og bygningsmessig falle naturlig inn i sine omgivelser. Og nybyggene må følge de føringer som allerede er fremlagt av byens politiske miljø og fagetater. En gravhauginspirert arkitekttur som Riksantikvaren tenker seg bryter vel alle slike prinsipper.

Når også et samlet Oslo bystyre og Oslobenken på Stortinget går imot en samling på Bygdøy må vel Statsråd Aasland ta til fornuft og legge museet til Bjørvika.

Bjarne Ødegaard (H)

Leder av Frogner bydelsutvalg

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere