*Nettavisen* Nyheter.

Kundeservice

 

Kan du sette deg et annet sted? Vi trenger dette bordet til noen andre gjester?

Det var første søndag i advent. Jeg hadde akkurat fått servert et glass vin og en tallerken julemat på et spisested i Karl Johans gate. Skulle kose meg en times tid før jeg, tradisjonen tro, vandret videre til tenning av julegranen på universitetsplassen.

Jeg så opp
på servitøren som pekte mot et bord og en stol klemt mellom utgangsdør og kjøkken.

Ja, du kan sette deg der borte. Så kan du jo få en gratis kaffe.

Jeg droppet kaffen
. Jeg reiste meg bare opp og gikk. Fra vin og mat, fra en forfjamset servitør og viktigere gjester som benket seg rundt «mitt bord». Sint var jeg. Og lei meg over å bli behandlet slik fordi jeg var én person. Han kunne i hvert fall ha spurt på en pen måte om jeg ville flytte meg.

Det er mulig
jeg er litt sårbar når det gjelder mangel på service. Jeg innrømmer at jeg har gått fra andre steder også. For eksempel latt varene ligge igjen på rullebåndet i matbutikken, fordi «baben» i kassa var mer opptatt med å blåse tyggegummibobler og å snakke med en venninne i mobilen, enn å slå inn mine varer. Og jeg har lusket ut av klesbutikken hvor den «utspjåkede» bak disken, før jeg fikk åpnet munnen, forkynte at «her har vi nok ikke noe i din størrelse». Også jeg da, som bare skulle ha en helt vanlig strømpebukse og et par tynne sokker.

Jeg vet ikke
hvorfor det skal være så vanskelig å behandle oss kunder med service i blikket og tilstrekkelig varekunnskap. For det er mektig irriterende når man trenger hjelp til valg av maling, og ekspeditøren etter mye om og men sier at bengalakk er det beste når bestemors gyngestol skal pusses opp. «Det funka bra å male sykkelen med i hvert fall», sier han overbevisende. Det eneste som overbeviser meg i slike situasjoner, er at denne butikken har jeg besøkt for siste gang.

Heldigvis finnes det
ennå noen butikker hvor kunden er konge. Før jul skulle jeg kjøpe en nattkjole, valgte en renomert undertøysforretning og fikk en kundeopplevelse av de sjeldne. Godt voksne kvinner med smil og solide kunnskaper fant akkurat det jeg lette etter, og i riktig størrelse. Plagget ble pent pakket inn, ekspeditrisen holdt opp døren og ønsket god jul. Hit skal jeg gå flere ganger.

Gjennom flere år
har jeg funnet mine «servicesteder» i nærområdet. Min sportsforretning, min jernvarehandel, mitt apotek, min blomsterbutikk, min bokhandel, min bensinstasjon og min kafé. På sistnevnte fylles koppen med min favorittkaffe idet jeg kommer inn døren. Det er service det!

Fremdeles
er jeg på leting etter en serviceinnstilt matbutikk og ditto klesforretning. Butikker hvor jeg får hjelp til å finne akkurat det jeg leter etter, og ikke blir avspist med «du får se der borte» og sendt ut på en evig vandring i butikkhyllene.

Den tidligere omtalte
adventssøndag fikk forøvrig en fin slutt. På universitetsplassen serverte Frelsesarmeen kaffe til alle. Og ikke ble jeg bedt om å flytte meg fordi noen andre skulle ha plassen min heller.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag