RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kutt i spesialundervisningen

Tre skoler i Groruddalen har blitt påvirket av den nye tilskuddsordningen for skoler med spesialundervisning. Nå er det barnas funksjonshemming som bestemmer beløpet, og ikke antall barn i klassen.

Groruddalen: Rødtvedt, Nordtvedt og Vestli skoler har alle spesialundervisning, og er tre av 10 Oslo skoler som nå får kuttet bevilgningen til elevene med funksjonshemninger.
Tidligere var det antall barn i spesialklassene som bestemte hvor mye støtte skolen fikk, men nå har skolebyråd Torger Ødegaard innført en ny ordning hvor barn med mer omfattende funksjonshemninger får mer midler enn de med lettere funksjonshemninger.
Feil fokus
Nordtvedt skole har for tiden 25 elever fordelt på 5 grupper, som får spesialundervisning. Da den nye ordningen trådde i kraft i år hadde skolen samme antall elever, men mindre midler å rutte med.
Vi har måtte redusere mye av de spesielle tilbudene vi hadde tidligere, som egen logoped og en høy standard på kroppsøvingen for elevene i spesialundervisningen, sier assisterende rektor ved skolen, Jorun Blikfeldt Pettersen.
Hun er også bekymret for det økende fokuset på diagnosen til elevene.
Som pedagoger så har ikke diagnosen så mye betydning. Det er selvfølgelig nødvendig for oss å vite om barnet har epilepsi eller en hjertefeil, men utover det er det viktigste for oss å imøtekomme hvert enkelts barn behov, sier Pettersen, og forteller at det nå i mye større grad blir nødvendig for skolen å fokusere på spesifikke diagnoser, da det avgjør hvor mye bevilgning skolen får.
Bred definisjon
Etter den nye ordningen vil barn med såkalte "generelle lærevansker" få mindre støtte enn for eksempel et autistisk barn. Men fordi den førstnevnte diagnosen er så utrolig bred, er barna som faller under denne definisjonen ikke nødvendigvis likestilte med hensyn til behov og oppfølgning.
Alle har tilleggsvansker som gjør at et mindre miljø og tettere oppfølging er viktig, sier Pettersen. Hun forteller at fordi så mange av elevene ved skolen er barn med "generelle lærevansker" fikk skolen et kraftig kutt i bevilgningen, og det er ofte elevene som får føle konsekvensene.
Alle de ekstra tingene som gjorde Nordtvedt til et spesielt godt tilbud for disse barna har falt bort. Vi har fortsatt et godt tilbud, men det er noe redusert, sier Pettersen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere