RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Øl er blitt finkultur i hovedstaden


ØLBRYGGERE: John Hudson og Gustav Foseid er hjernene bak Half Century Ale på Schouskjelleren Mikrobryggeri. FOTO: Linn Therese Skulstad.
ØLBRYGGERE: John Hudson og Gustav Foseid er hjernene bak Half Century Ale på Schouskjelleren Mikrobryggeri. FOTO: Linn Therese Skulstad.
Det popper opp et nytt mikrobryggeri på hvert hjørne og lidenskapen for øl skummer i Oslo.

GRÜNERLØKKA: Øl er ikke lenger noe som bare drikkes, men også nytes. Entusiasmen og lidenskapen for øl blir stadig større.

Og øl-brygger John Hudson lanserte tirsdag kveld sitt 50. øl på Schouskjelleren Mikrobryggeri.

– Vi åpnet 1. oktober i fjor og frem til da har jeg brygget mye forskjellig øl, og nå har jeg nådd øl nummer 50. Da tenkte jeg at jeg måtte gjøre noe spesielt, så jeg satt meg ned, skrev en ny oppskrift og brygget ølet som nå har fått navnet Half Century Ale, forteller Hudson.

Øl er kultur

Les også: ÅRETS TEST AV JULEØL

Schouskjelleren Mikrobryggeri brygger 1000 liter øl i uken, og menyen er aldri den samme.

Øl hentes fra hele verden, og Hudson mener kundene kommer for å nyte øl, og ikke bare drikke for å drikke.

– For seks år siden var det ikke entusiasme for øl, men det er det nå. Nordmenn er villig til å betale litt mer for godt hjemmelaget øl som er håndverk. Ølet har mer smak enn den vanlige pilsner, og nå drikker vi ikke bare for å drikke, men for å nyte. Øl er blitt en kultur, sier han.

«Familieforhold»

I Oslo er det fire mikrobryggerier som slukker tørsten til uttalige øl-entusiaster, og ifølge Hudson deler alle fire et «familieforhold».

– Mikrobryggeriene er i familie. Vi hjelper hverandre, og er hverandres støttespillere. Det kommer nok av at vi alle jobber mot den samme saken om å lage håndverks-øl, sier han med stor glede i stemmen.

Status å drikke øl

For åtte år siden ble det spådd at øl skulle bli trendy, men det var ikke før ifjor at øl-kulturen nådde nye høyder.

– Startskuddet for øl-trenden kom for fullt i januar ifjor da vinmonopolet importerte 25 utenlandske øl. Det var da vi fikk øynene opp for annet øl enn kun den vanlige pilsner. Nå er det mer status å drikke øl og Norge har aldri vært så trendy før, sier Jørn Tore Persen, øl-ekspert og daglig leder på Ølakademiet.

Persen mener nordmenn er blitt mer opplyste og bereiste, og bestiller derfor konkrete merker fordi sortimentet også har fått større bredde.

– Øl er nå en finkultur og betalingsvilligheten er også høyere for å få godt øl. I dag får man også øl som dessert og apéritif, i tillegg til portvinen, sier Persen.

Variasjon

Persen mener som Hudson at øl er blitt en kultur, og det er det flere som mener:

– Øl er i ferd med å bli kultur. Vi lager mer øl hjemme enn vi har gjørt før, sier Arnt Lockert.

– Det er mer interessant å drikke øl nå fordi det er mer variasjon, legger Asbjørn Mikkelsen til.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere