*Nettavisen* Nyheter.

Lader opp med hybrid

Opels informasjonssjef Helene Formo plugger bilen til en ladestasjon. Foto: Alle foto: Øivind Skar

De fleste i bilindustrien er enige om at elbilene hører fremtiden til.

Klikk på bildet for å forstørre.

Konkurrentene lo da Toyota introduserte Prius i 1997. Her den første som kom til Norge.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fisker Karma fra California produseres egentlig i Finland.

Klikk på bildet for å forstørre.

V60 har stor dieselmotor foran, og elpakken bak. Slik kan bilen også gjøres firehjulsdrevet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Alle ladbare biler har nå adgang til ladepunktene, ikke bare rene elbiler.

Hybridbiler for folk flest har eksistert siden Toyota, til latter fra store deler av bilindustrien, introduserte verden for Prius i 1997. Honda fulgte opp med Insight kort tid etter. Ti år senere sluttet industrien å le av Toyota. Nå erkjenner de fleste hvor viktige hybridene er på veien mot helelektrifisert biltransport.

Prisvennlige

Hybridene og de ladbare hybridene er viktige for å gjøre brukerne kjent med ny teknologi, men enda viktigere for å fremme forskning rundt batteri- og ladeteknologi. Slik kan fremtidens elbiler få økt rekkevidde og redusert pris.

Norge er som kjent det førende elbillandet i verden, milevidt foran andre – sett i forhold til samlet bilsalg. Så langt i år er elbilsalget doblet fra i fjor, og ved inngangen til september var det nyregistrert 2200 elektriske personbiler.

Drevet av omfattende insentiver utgjør nå elbilene over to prosent av nybilsalget, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Hybridene kapret til gjengjeld 3,7 prosent av bilkjøperne.

Fire i år

Fire bilprodusenter lanserer ladbare hybrider innen årets utgang:

  • Toyota Prius priset fra 329.900 kroner er nå å få kjøpt.
  • Opel Ampera priset fra 369.900 kroner kommer snart i salg.
  • Volvo V60 priset fra 650.000 kroner kommer mot slutten av året.
  • Fisker Karma som koster fra 1.169.000 kroner er i salg.

De fire produsentene har valgt ulik tilnærminger til teknologien. Ladbar Prius er stort sett som en vanlig Prius, men har større batteri som lades på halvannen time via stikkontakt. Rekkevidden oppgis til 25 km, og bilbrukeren kan selv bestemme når strømmen skal brukes. På den måten kan man kjøre på bensin inn til byen, og elektrisk inne i byen. Tom for strøm fungerer Prius som vanlig hybrid.

Dyr batterikapasitet

Kost/nytte-prinsippet ligger til grunn for Toyotas valg av rekkevidde. Prisen på batterier øker stort sett lineært med økt kapasitet.

Bedre batterikapasitet og større elrekkevidde er grunnen til at Opel Ampera koster 40.000 kroner mer enn Prius. Ampera er ikke en vanlig hybrid, men en elbil med rekkeviddeforlenger. Bilen kjører rundt 60 km på en opplading. Dernest overtar bensinmotoren strømproduksjonen.

Fisker Karma har samme type teknologi som Ampera, men større batteri og mer motorkraft.

Volvo V60 har også rundt 60 km rekkevidde på strøm. Men her sitter det en diger dieselmotor foran som driver forhjulene, mens pakken med elmotor og batteri befinner seg bak og trekker bakhjulene. Sånn sett blir Volvo også firehjulsdrevet.

Toyota regner med å selge 3000 Prius av alle modeller neste år, og antar at hybridene vil utgjøre 40 prosent av Toyotas samlede bilsalg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.