RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lang planlegging for Frogner stadion


På grunn av behandlingstid og ressursmangel kan det være lenge til publikum får glede av et nytt Frogner stadion. Foto: André Jerman
På grunn av behandlingstid og ressursmangel kan det være lenge til publikum får glede av et nytt Frogner stadion. Foto: André Jerman
Arbeidet, både markedsmessig og reguleringsmessig, er tidkrevende og ressurskrevende, sier prosjektleder Trond Aulund.

Frogner: I budsjettforliket desember 2006 ble det satt av 150 millioner kroner til utvikling og oppgradering av Frogner stadion. Bystyret listet i den sammenheng opp en rekke tiltak som de krevde utredet. Prosjektleder Trond Aulund forteller at prosjektet er tidkrevende, og det vil ta flere år før stadion er på plass.

Stort prosjekt

LPO arkitekters utredning fra høsten 2006 ligger som grunnlag for den videre utvikling av prosjektet. Stadion skal oppgraderes med kunstis og kunstgress. De tilhørende bygningene, med skøytemuseet, garderober, butikk med mer, må rehabiliteres eller nybygges. I tillegg har bystyret bedt om utredning for ishall, flerbrukshall og parkeringsanlegg, sier Aulund. I følge prosjektlederen er det hallene og spesielt parkeringsanlegget som er utfordringen, siden slike tiltak krever en ny reguleringsplan.

I tillegg til reguleringsplanen trenger vi en privat aktør til å drifte p-huset. Noen må være villig til å investere i et slikt anlegg. Foreløpige usikkerhetsanalyser viser at det innenfor budsjettrammen på kr. 150 millioner ikke er mulig å realisere hallene.

Lang behandlingstid

Prosjektet er både tidkrevende og ressurskrevende. Det er mange hensyn som skal tas. Gjennom konkurranseutsetting er Spor arkitekter AS valgt til å utarbeide reguleringsforslag og konsekvensutredning. Ferdige analyser og dokumenter skal gjennom de normale instanser før de kommer til politisk behandling. Det tar vanligvis ett år.

På spørsmål om fremskynding av prosjektet svarer han at en antatt mulighet for raskere fremdrift, er å droppe det underjordiske parkeringsanlegget.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere