RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lavere moral i Oslo


Oslobeboere har mindre moral enn andre i landet. Nå advarer forsikringsselskapene mot moralen blant de yngre.
Oslobeboere har mindre moral enn andre i landet. Nå advarer forsikringsselskapene mot moralen blant de yngre. Foto: Illustrasjonsfoto
46 000, eller 11 prosent av befolkningen i Oslo, kjenner en forsikringssvindler og ser ikke på overdrevne forsikringskrav som et alvorlig forhold.

OSLO: Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Sentio for forsikringsselskapet If. Ifølge undersøkelsen viser det at 13 prosent mener at å urettmessig tilegne seg en erstatningsutbetaling ikke er en alvorlig hendelse.

Dette får forsikringsselskapet til å rope et varsku om moralen blant beboerne i hovedstaden.

- Undersøkelsen viser et tydelig bilde av en stor majoritet av forsikringstakere som opptrer lovlydig og hederlig i skadesaker. Så finnes det en relativt stor gruppe som har et langt mer frynsete forhold til det å svindle på forsikringen. Det er disse som ødelegger for det store flertall og som gjør at de lovlydige må betale mer enn de strengt tatt skulle for forsikringene sine, sier leder for svikutredningen i If Skadeforsikring, Rune Schjølberg, i en pressemelding.

Minst moral blant yngre

Videre viser det seg at det er blant de yngste at som i minst grad ser på det som alvorlig å svindle på forsikringen gjennom urettmessige forsikringskrav.

- At så mange unge har denne oppfatningen henger nok sammen med at de ikke kjenner den strenge lovgivningen på området. Forsikringsoppgjør etter en skade er i stor grad er basert på tillit. Når denne tilliten brytes, har lovgiver funnet det riktig at dette skal innebære strenge reaksjoner for den som har brutt tilliten, sier Schjølberg.

Alvorlige konsekvenser

Nesten en fjerdedel av befolkningen i Oslo over 15 år mener at det å overdrive et forsikringskrav med eksempelvis 10 000 kroner ikke bør føre til at man mister retten til enhver erstatning fra forsikringsselskapet i tilknytning til en og samme skadehendelse.

Rune Schjølberg advarer nå de unge mot forsikringssvindel.

- Svindler man på deler av et erstatningsoppgjør, vil man tape enhver rett til erstatning for andre og reelle krav som har oppstått ved den samme hendelsen, sier Schjølberg.

Han sier at dersom man faktisk er blitt utsatt for eksempelvis et tyveri på reise, men overdriver sitt skadekrav overfor forsikringsselskapet, vil man altså kunne miste retten til alt.

- I tillegg blir man oppsagt som kunde og kan få problemer med å få tegnet forsikring igjen. Disse alvorlige økonomiske konsekvensene kommer i tillegg til mulige strafferettslige følger, avslutter Schjølberg i If.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere