Leder an i Oslo-markedet

UTVIDET ROLLE: 1. februar overtok Tore Bollingmo som enleder for Mediehuset dittOslo. Foto: Vemund Sveen Finstad

UTVIDET ROLLE: 1. februar overtok Tore Bollingmo som enleder for Mediehuset dittOslo. Foto: Vemund Sveen Finstad Foto: Foto: Vemund Sveen Finstad

Tore Bollingmo blir den nye enlederen når Mediehuset dittOslo går over til en såkalt publishermodell.

SLAGKRAFTIG MANNSKAP: En del av redaksjonen i dittOslo som tar nye steg i hovedstaden. Foto: Foto: Birgitte Øren

OSLO: – Det er en stor glede å få jobbe videre med denne gjengen, sier Bollingmo (43).

Da styret i Mediehuset dittOslo ansatte ham som daglig leder var det tredje gangen Bollingmo ble ansatt av styret.

– Jeg kom hit som sidestilt ansvarlig redaktør med Ivar Brynildsen i 2005, og da han trakk seg i 2009, ble jeg ansvarlig redaktør for hele Oslo i en toledermodell sammen med adm. direktør Jan Tore Kristiansen, sier han.

Les også: DittOslo har fått nye eiere

Leder i ny modell

Nå har den nye eieren Amedia besluttet at Mediehuset dittOslo skal drives etter en såkalt publisher- eller enledermodell, der topplederen har ansvaret både for selskapets forretningsmessige drift og for det redaksjonelle.

– Jeg er svært tilfreds med at Tore tiltrer rollen som eneleder i Mediehuset dittOslo – Tore har lang erfaring fra Oslomarkedet og vil sørge for kontinuitet på ledersiden, sier Pål Eskås, regiondirektør for Stor-Oslo og styreleder i Mediehuset dittOslo.

Bollingmo har jobbet mer enn 20 år i Amedia. Han har jobbet blant annet i Aura Avis, Avisenes Nyhetsbyrå, Sandefjords Blad og Moss Avis.

– Min hovedmotivasjon for å jobbe her i dittOslo er en stab med ansatte som står på hver eneste dag for å gi folk over hele Oslo siste nytt fra lokalmiljøet. Det har vært en utfordrende og tøff kamp i et krevende marked, men nå går vi inn i 2013 bedre rustet enn noengang, sier Bollingmo.

Les også: – Det beste fra Oslo blir enda bedre

Medier i utvikling

Da han kom til lokalavisene i 2005, hadde selskapet under ledelse av Ivar Brynildsen bygd opp og kjøpt opp bydelsaviser over hele byen med tanke på å fulldekke hovedstaden med ­lokalaviser fra januar 2006. På det meste hadde selskapet 76 ­ansatte.

– Vi har hatt tre ulike eierskap bare i den tiden jeg har vært her, først Orkla, deretter britiske Mecom og nå altså Amedia med LO og Telenor på eiersiden. De har tatt en investering for å sikre gode og lønnsomme lokalaviser også i Oslo, og heldigvis ser det nå ut til at vi har lykkes med dette. Men i mediebransjen må man hele tiden utvikle seg for å fortsatt være på kartet, sier Bollingmo.

Mediehuset dittOslo lever hovedsaklig av reklameinntekter fra avisene og nettsidene dittOslo og skjeriOslo, pluss abonnementsinntekter fra Nordstrands Blad.

– Folk leser mindre papiraviser enn før. Men i 2012 hadde vi en digital vekst på over 30 prosent, og nå er det snart like vanlig at folk leser nyhetene sine fra Nordstrand og Røa på mobil og pc som i sin kjære lokalavis.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.