RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Leder en merkevareby


Einar Sørland fra Nordstrand er daglig leder i Norwegian Outlet i Vestby. Her sammen med Ådne Søndrål som er mannen bak det hele. Foto: Privat
Einar Sørland fra Nordstrand er daglig leder i Norwegian Outlet i Vestby. Her sammen med Ådne Søndrål som er mannen bak det hele. Foto: Privat
Einar Sørland har reist fra Nordstrand til Milano, Stockholm og New York for å lære hvordan han skal drive en merkevareby.

NORDSTRAND/VESTBY: Sørland fra Nordstrand er daglig leder i Norwegian Outlet i Vestby kommune sør for Oslo. Han har åpenbart lært leksa si, for shoppingglade nordmenn strømmer til i tusentall.

– Flere av butikkene i Norwegian Outlet har solgt dobbelt så mye som budsjettert, og ingen ligger bak budsjett. Nå satser outlet-byen på å bli en av Norges mest besøkte turistdestinasjoner, samt å slå ordinære kjøpesentre på lønnsom drift, sier Sørland ubeskjedent.

– Jeg er glad for å kunne si at åpningen har gått over all forventning. Denne uken passerte vi 30.000 besøkende. Ekte outletshopping er en helt ny handelsform i Norge, og vi var selvfølgelig spente på mottakelsen. Nå tyder alt på at vi har klart å skape et yndet utfartsobjekt for svært mange handlende. Når ferie- og turistsesongen setter inn for alvor de to neste ukene, tror vi på ytterligere oppsving i besøket, sier Einar Sørland.

Med noen av bransjens sterkeste merkevarer innen klær og sko, sportsutstyr, interiør, kjøkkenutstyr og bøker - alt med helårsrabatter mellom 30 og 70 prosent - har de raskt tatt en posisjon.

– Flere av de 35 butikkene passerte månedsbudsjettet allerede en drøy uke etter åpning, og samtlige har så langt solgt mer enn de våget å håpe på før lansering.

– Flere av rettighetshaverne til varemerkene som driver butikker hos oss sier de aldri har opplevd maken til åpning. Både eiere, driftsansvarlige og butikkene selv vet at de må stå på for å opprettholde det brede produktspekteret, de kurante varene og de strøkne butikkene. Vi er ydmyke for at det til syvende og sist er kunden som sitter med makten, og at vi må levere varene, sier Einar Sørland.

Overgår forventningene

– Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra kjente og ukjente om at merkevarebyen overgår deres forventninger. De som ventet å se et lagerutsalg med rotete stativer og paller, og alt under «ett-og-samme-tak» har blitt overrasket over at våre varer selges i egne, stilige butikker med delikate prøverom og varene pent dandert i hyller og på stativ - som i en hvilken som helst annen ordinær merkevarebutikk, sier Sørland.

Bred erfaring

Sørland synes han har fått en veldig morsom jobb. Han har reist til mange byer i Europa og USA for å lære dette konseptet. Det blir sannsynligvis bare ett slikt senter i Norge. De store merkevarene mener det ikke er behov for flere, ifølge Sørland.

– Her selger Levi's og Gant og de andre merkevarene sine egne varer i egne forretninger. De selger vareprøver som er vist for egne forretninger. De selger produkter de har bestilt for mye av i forhold til etterspørselen i egne forretninger. Og de selger produkter som enten er på vei inn eller ut av sesong, forklarer Sørland. Som legger til at det også produseres egne serier av varer spesielt rettet mot Outlet-forretninger rundt om i verden.

– Om et merke har kjøpt ti mil av en stoffkvalitet, og fått en mil til overs, så syr de en serie for Outlet-salg, sier Sørland.

Hipp markedsføring

Norwegian Outlet har brukt sosiale medier i markedsføringen. Med godt resultat. Og de har inngått et tett samarbeid med Tusenfryd på Vinterbro. Tanken er at de voksne kan shoppe og ungene ha det moro, forklarer Sørland.

Som tidligere har jobbet i Gresvig, Sport1-gruppen og Panasonic, og som nå synes det er spennende å bygge opp noe helt nytt og annerledes i Norge.

Med seg på laget har han fått en annen Nordstrand-beboer, Therese Holth. Hun er markedskoordinator, og de to kjører sammen til og fra jobb hver dag.

– Hyggelig og miljøvennlig, avslutter Einar Sørland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere