RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

LEDER: En spennende tanke

Oslo vil vokse eksplosivt i årene fremover. Anslaget i byrådets budsjettforslag for 2011 er 33 prosent, om lag 200.000 flere mennesker enn i dag, de neste 20 årene. Det har politiske myndigheter i stor grad tatt inn over seg med tanke på boligutbygging. Og etter hvert kan det se ut som om skolekapasiteten også følger etter, om enn i et noe roligere tempo. Infrastruktur er også et viktig moment i denne sammenheng.

Flere politiske partier har scoret på å slå et slag for kollektivtrafikken. Det engasjerer, angår oss alle, og vi må ikke se lenger enn til forrige vinters togkaos for å skjønne hvor store problemer et tog eller en bane som står kan skape. Lokallagsleder Hans Jørgen Gjertsen i KrF finner derfor ikke opp hjulet på nytt, men kommer like fullt med et interessant innspill om hovedstadens transportutfordringer, i dagens avis. Det han sier er viktig, fordi vi ikke må glemme kollektivutbyggingen parallelt med nye boliger og skoler. Med et større Oslo er vi helt avhengige av at flere reiser kollektivt. Innfartsårene for bilister til Oslo er allerede sprengt. Å innføre et tilsynelatende gratis kollektivtilbud i Oslo er en strålende idé, som vil gi en umiddelbar effekt. Det så vi da månedskortprisene ble redusert i 2008.

Gjertsens forslag
om en felles kollektivavgift er et konkret og interessant forslag til å finansiere et gratis kollektivtilbud. Selvfølgelig vil nok en avgift skape harme og reaksjonene fra dem som uansett ikke vil velge kollektivt (og som allerede legger igjen store summer i bomringen). Men en kollektivavgift vil, som Gjertsen sier, komme også bilistene til gode når flere velger kollektivtransport. «Alle kommer til å tjene på dette» sier han.

Alle som kjører buss, bane, trikk eller tog i morgenrushet har kjent dagens kapasitetsproblemer på kroppen. Gjertsen har helt rett i at kapasiteten i dag er sprengt. I årene fremover må det satses penger på å bygge ut kapasitet, frekvens og avganger i Oslos kollektivnett. Først når kollektivtransporten går på skinner, vil en kollektivavgift være spiselig.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere