LEDER: Endelig miljøgate

 

  Foto: Arkivfoto: Karl Andreas Kjelstrup

Nordre Aker Budstikke på lederplass.

I budsjettforliket mellom de borgerlige partiene er de siste 6,5 millionene til igangsettelse av miljøgateprosjektet i Sognsveien sikret. Prosjektet er nå fullfinansiert, selv om man velger det dyreste av de to alternativene som er foreslått. Det er svært gledelig. Både de som bor og de som ferdes på Ullevål, har ventet på dette i lang tid. Sognsvei-strekket mellom John Colletts plass og Ullevaal stadion har i årenes løp gått fra å være en rolig boliggate til å bli en gjennomfartsåre mellom Ringveien og sentrum. Fartsgrensen 40km/t blir ikke alltid holdt. Det skal ikke mer enn et blikk på de årlige fartskontroller rundt skolestart for å se at den brede veien innbyr til fart.

LES OGSÅ: – Miljøgaten har tatt altfor lang tid

En miljøgate en vei som gir de myke trafikantene et større fortrinn enn i dag. Hevede gangfelt, beplantning og sykkelfelt skal gjøre fremkommeligheten tryggere. Samtidig strupes kjørebanene inn, noe som skal tvinge bilistenes fart ned. Med det pågående arbeidet på John Colletts plass, der en rundkjøring etter planen skal bedre fremkommeligheten og oversikten i krysset som Nordre Aker Budstikkes lesere i fjor kåret til bydelens farligste kryss, har oppgraderingen av veien endelig kommet i gang. Dette er nærmiljø, det er skolevei og knutepunkt for befolkningen i Ullevål Hageby og på Blindern. Det er på høy tid noe skjer. Velforeningene i området har kjempet lenge for bedring, og kan nå konstatere at arbeidet bærer frukter.

Bydelsutvalget i Nordre Aker og tidligere bydeler har gått inn for miljøgate flere ganger. At budsjettpartiene i Rådhuset nå legger siste krone på verket skulle bare mangle. Venstres forhandlingsleder, Ola Elvestuen, har all rett i at arbeidet har tatt for lang tid. Det er ti år siden miljøgateprosjektet ble lansert. Det er vedtatt av bystyret. Likevel har lite skjedd. Dette må Oslos politikere og planmyndigheter ta på sin kappe. Men prosjektet er ikke ferdig. Når jubelbruset over fullfinansieringen har lagt seg, må tiltaket følges opp, helt til siste fortausstein er lagt. Og det er på tide å skru opp tempoet betraktelig. Nå må man bli enige om hvilket alternativ det skal gås for, og så må spaden stikkes i jorden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.