RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

LEDER: «Kjære regjering, vi trenger mer penger!»


Politiet oppfordrer deg til å reise kollektivt mandag og tirsdag. I forbindelse med utdelingen av Nobels fredspris blir det flere stengte gater og parkeringsrestriksjoner i Oslo.
Politiet oppfordrer deg til å reise kollektivt mandag og tirsdag. I forbindelse med utdelingen av Nobels fredspris blir det flere stengte gater og parkeringsrestriksjoner i Oslo. Foto: Arkivfoto

«Nå må Regjeringen ta ansvar». Det mener Per Østvold (SV) og Marianne Borgen (SV). Omkvedet har man hørt tidligere, verselinjene er nye. For det har nemlig gått så langt at Oslos SV-politikere ser seg nødt til å fri til egen regjering.

Årsaken er sprengt kapasitet på kollektivtransporten, og minst like sprengte kommunale budsjetter.

Det er ikke første gangen dittOslo skriver om kaos i kollektivtransporten. Tvert i mot er det et av temaene vi har lagt ned mest redaksjonelle krefter i de siste årene. Jeg innrømmer gladelig at redaksjonens medarbeidere har brukt egne erfaringer for å drodle ideer. Selv bruker jeg buss og trikk daglig, og som så mange andre reisende opplever jeg det som en kamp for tilværelsen.

Når trikken er så full at dørene nærmest buler allerede da den kommer til Torshov, blir man maktesløs i sitt forsøk på å presse seg til noen tilmålte kvadratcentimeter innenfor. Akkurat nok til å bli fraktet ned til sentrum i rushtrafikken.

TEMA: Kollektivtransport i Oslo

Hvordan folk på Grünerløkka kommer seg til jobb med kollektivtransport er for meg et mysterium, når det er fullt allerede to-tre holdeplasser tidligere.

Nå må man ikke tro at det å komme innenfor trikkedørene er noen garanti for trygg ferd mot arbeidsplassen. Det kan jo være at noen andre skal av underveis. Det logiske er å tre til side – ut på holdeplassen – for å slippe ut andre passasjerer. Men når man vet at nye håpefulle står på perrongen, og venter på å presse eget legeme inn på den overfylt trikken, er det fristende å være den irriterende personen, som nekter å slipp andre fram. Man orker jo ikke å ta kampen en gang til.

Men så kommer jeg da til slutt fram på jobb, og hver bidige dag er jeg fristet til å begå useriøs raljering mot overmakta, i sosiale medier. Stort sett lar jeg det være. Jeg vet jo at det ikke hjelper.

FORTELL DIN HISTORIE FRA OSLORUSHET HER

Da er det faktisk en stor trøst at jeg ikke er alene. At lokale SVere går  hardt ut mot egen regjering, og krever penger fra selveste lederen, det sier meg at min raljering mot manglende satsning på kollektivtransport er betimelig. At Høyre på Sagene ber om utredning av flere t-banelinjer likeså.

Oslo vokser i rekordfart, og byrådet må kutte i driftsbudsjettet hvert eneste år, for å prioritere å bygge ut infrastrukturen – blant annet kollektivtransporten. Likevel er det ikke nok.

Da mener jeg – som SV – at det er betimelig å se på andre finansieringsordninger. Oslo er Norges hovedstad, og innflyttingen til byen er monumental.

Hvorfor ikke noe av regjeringens fanesak – distrikspolitikken – kan drives i «distrikt Oslo» blir for meg da uforståelig. 

Hege Bjørnsdatter Braaten Hege Bjørnsdatter Braaten, nyhetsredaktør

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere